خانه / درباره الیگودرز / اقتصاد الیگودرز / سند آمایش شهرستان الیگودرز سال ۱۳۹۵

سند آمایش شهرستان الیگودرز سال ۱۳۹۵

سند آمایش شهرستان الیگودرز در سال ۱۳۹۵ توسط سازمان برنامه و بودجه استان لرستان با مشارکت فرمانداری الیگودرز تدوین گردید.

سند آمایش شهرستان الیگودرز

 

در سند آمایش شهرستان الیگودرز علاوه بر تعیین چشم انداز توسعه استان و ماموریت های آن اهداف کلان توسعه استان نیز تشریح گردیده است.

اهداف آمایش در ۱۷ بخش بررسی و در هر بخش راهبردهای آمایش، سیاست های اجرایی و برنامه های لازم برای اجرای آنها آورده شده است. همچنین چشم انداز توسعه استان و ماموریت های آن، اهداف کلان توسعه استان، ملاحظات آمایش در بخش امنیتی، دفاعی و پدافند غیرعامل و یک پیوست از دیگر بخش های اسن مستند است.

اهداف ۱۷ گانه آمایش شهرستان الیگودرز :

۱ -چشم انداز توسعه استان و ماموریت های آن

۲ -اهداف کلان توسعه استان

۳ -اهداف آمایش در بخش صنعت و معدن الیگودرز

۴ -اهداف آمایش در بخش کشاورزی الیگودرز

۵ -اهداف آمایش در بخش گردشگری الیگودرز

۶ -اهداف آمایش در بخش بازرگانی الیگودرز

۷ -اهداف آمایش در بخش منابع آبالیگودرز

۸ -اهداف آمایش در بخش حمل و نقل الیگودرز

۹ -اهداف آمایش در بخش انرژی الیگودرز

۱۰ -اهداف آمایش در بخش اجتماعی- فرهنگی الیگودرز

۱۱ -اهداف آمایش در بخش بهداشت و درمان الیگودرز

۱۲ -اهداف آمایش در بخش آموزش و پرورش الیگودرز

۱۳ -اهداف آمایش در بخش آموزش عالی الیگودرز

۱۴ -اهداف آمایش در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات الیگودرز

۱۵ -اهداف آمایش در بخش تربیت بدنی و ورزش الیگودرز

۱۶ -اهداف آمایش در بخش محیط زیست الیگودرز

۱۷ -اهداف آمایش در بخش منابع طبیعی الیگودرز

۱۸ -اهداف آمایش در بخش سکونتگاهی الیگودرز

۱۹ -ملاحظات آمایش در بخش امنیتی، دفاعی و پدافند غیرعامل الیگودرز

پیوست

در پیشگفتار سند آمایش شهرستان الیگودرز مقدمه ای به قلم علی هادی چگنی معاونت وقت برنامه ریزی و اشتغال استانداری لرستان تهیه و درج شده است.

اصل سند در قالب فایل پی دی اف در انتهای سند آمده است و پیشگفتار عیناً در ادامه می آید.

پیشگفتار 

با توجه به اصل ۴۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران “در بهره برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استانها و توزیع فعالیت-های اقتصادی میان استانها و مناطق مختلف کشور، باید تبعیض در کار نباشد، هر منطقه باید فراخور نیازها و استعداد رشد خود، سرمایه و امکانات لازم در دسترس داشته باشد.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تنظیم الگوی پیشرفت و توسعه کشور براساس الگوی اسلامی ایرانی، مطالعات آمایش استانها که الگویی کاملاً بومی شده مطابق با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ اسلامی و ایرانی کشور با هدف ایجاد تعادل و توزیع فعالیتهای اقتصادی میان استانها و مناطق مختلف کشور است، در دستور کار استانها قرار گرفته است.

سند آمایش شهرستان الیگودرز
بدین روی شرح خدمات تدوین برنامه آمایش استانها با تلاش مستمر و پیگیر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و با اخذ رهنمودها و ملاحظات صاحبنظران و ظرفیت کارشناسی استانها با رویکردی نوین و مبتنی بر تجربیات گذشته کشور و استانها تنظیم گردید.
معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری لرستان نیز با توجه به اهمیت موضوع، مطالعات آمایش استان لرستان را مبتنی بر اصل ارتباط عدالت اجتماعی با عدالت اقتصاد فضایی، که محور تفکر و اندیشه های نوین در رابطه با توسعه منطقه ای و توسعه پایدار و یکپارچه میباشد،

با مشارکت مهندسین مشاور سبزاندیش پایش به مدیریت توانمند آقای دکتر حمید رحیمی پور در دو مرحله، به سرانجام رسانده که سند آمایش استان لرستان ماحصل مرحله پیشین آن میباشد.

سپس با توجه به بروز شدن “شرح خدمات تدوین برنامه آمایش” توسط امور آمایش و ابلاغ آن به استانها و با توجه خلاء احساس شده به دلیل نبود برنامهای راهبردی- فضایی در سطح شهرستانهای استان، انجام مطالعات این مرحله از برنامه آمایش استان، با اقدام کارشناسان حوزه برنامه ریزی به تهیه “شرح خدمات تدوین برنامه آمایش شهرستان” بر اساس اصلاح بندهای لازم نسخه ابلاغی از سوی امور آمایش و توسعه منطقه ای، جهت انطباق با برنامه آمایش شهرستانها، در دستور کار معاونت برنامه ریزی استانداری لرستان قرار گرفت.
نتیجه این مطالعات که ماحصل فعالیتهای کارشناسی مشاور با همراهی و مشارکت مؤثر سیاستگذاران، برنامه ریزان و دست اندرکاران توسعه استان لرستان به ویژه فرماندارهای استان در بخشهای مختلف بوده، منجر به تدوین برنامه آمایش شهرستانهای استان لرستان در ۸ فصل به عنوان مطالعات پشتیبان و مستندات اسناد
آمایش شهرستانی گردیده است.

وب سایت روزالیگودرز در مطلبی به معرفی الیگودرز پرداخته است در این مطلب جنبه های هنری، اقتصادی و مردم شناسی شهر معرفی شده است. برای خواندن مطلب بر روی لینک کلیک کنید: الیگودرز را بهتر بشناسیم. الیگودرز کجاست؟ 

       همچنین همانگونه که اشاره شد، اسناد آمایش ده شهرستان استان به عنوان خروجی این مطالعات یکپارچه و فراگیر، با مشارکت کلیه فرمانداریهای استان و دستگاههای اجرایی مرتبط استان تهیه گردیده تا ضمن مشخص کردن اهداف و راهبردهای منتج از مطالعات آمایش، سیاستهای اجرایی و برنامه اقدامات در بخش-های مختلف برای دستیابی به توسعه پایدار استان لرستان در قالب ده مجلد مجزا فراهم گردد.

بدین روی انتظار میرود سیاستگذاران، تصمیمگیران، برنامهریزان، متفکران و کلیه دستاندرکاران توسعه استان به ویژه در سطوح شهرستانی در تعامل سازنده با یکدیگر بتوانند در چارچوب توسعه ملی و برنامه آمایش سرزمین، اسناد آمایش استان لرستان و شهرستانها را متناسب با شرایط و ظرفیتهای توسعه مناطق مختلف استان اجرا نمایند.

تعامل مستمر میان دستاندرکاران تدوین و اجرای برنامه آمایش استان میتواند در حل به موقع مشکلات و رفع موانع موجود بر سر راه توسعه استان مؤثر باشد.
این اسناد خروجی مطالعات آمایش شهرستانی استان لرستان است که، نه تنها در کلیه برنامه های توسعه بخشی استان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت،

بلکه نقشه راهی برای دستیابی و رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران در محدوده استان لرستان است که امید میرود اجرای این برنامه زمینه لازم برای توسعه یکپارچه استان را فراهم سازد.

تا مکمل نقشه راه مدونی برای دستیابی به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد که این امر مهم نیز از اولویتهای استانداری لرستان میباشد.
در پایان شایسته است از استاندار محترم جناب آقای مهندس بازوند که برنامه محوری و حرکت عاقلانه و عالمانه در راستای تحقق اهداف توســعه استان لرستان را
در دستور کار قرار داده است، صمیمانه تشکر نمایم.

همچنین از تلاشهای خستگی ناپذیر آقای امید امیدی شاه آباد مدیرکل محترم برنامه ریزی و بودجه و همکاران پرتوان حوزه برنامه ریزی، خانم سمانه حسنپور، آقای کورش نظری و خانم فوزیه تیمورپور که زحمات اصلی و هماهنگی و نظارت بر انجام کار را به طور منسجم و یکپارچه بر عهده داشته اند، کمال تشکر و سپاسگزاری به عمل آورم.

برای مطالعه یا دریافت سند آمایش شهرستان الیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سند آمایش شهرستان الیگودرز

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

الیگودرز و لزوم توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی

صنایع تبدیلی کشاورزی، ضرورت اساسی برای توسعه بخش کشاورزی الیگودرز

الیگودرز به پایان دادن خام فروشی و فرآوری محصولات کشاورزی، دامی و معدنی نیازمند است.  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.