خانه / درباره الیگودرز / فرهنگ الیگودرز / محصولات فرهنگی الیگودرز / کتاب الیگودرز / منظومه کلیله و دمنه – سروده حسین معصومی شاعر الیگودرزی

منظومه کلیله و دمنه – سروده حسین معصومی شاعر الیگودرزی

منظومه کلیله و دمنه بر اساس ترجمه نصرالله منشی به عنوان متن، ملاک سرودن این منظومه است که صرفا حکایات آن که اصل کتاب است، توسط سید حسین معصومی شاعر الیگودرزی به نظم درآمده است.

منظومه کلیله و دمنه اثر سیدحسین معصومی

 

معرفی کلیله و دمنه

کَلیله و دِمنه کتابی است از اصل هندی که در دوران ساسانی به فارسی میانه ترجمه شد. کلیله و دمنه کتابی پندآمیز است که در آن حکایت‌های گوناگون (بیشتر از زبان حیوانات) نقل شده‌است. نام آن از نام دو شغال با نام‌های کلیله و دمنه گرفته شده‌است. بخش بزرگی از کتاب اختصاص به داستان این دو شغال دارد. اصل داستان‌های آن در هند و در حدود سال‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ پیش از میلاد به‌وقوع می‌پیوندند.

مجتبی مینوی دربارهٔ این کتاب می‌گوید: کتاب کلیله و دمنه از جمله آن مجموعه‌های دانش و حکمت است که مردمان خردمند قدیم گرد آوردند و «به هرگونه زبان» نوشتند و از برای فرزندان خویش به میراث گذاشتند و در اعصار و قرون متمادی گرامی می‌داشتند، می‌خواندند و از آن حکمت عملی و آداب زندگی و زبان می‌آموختند.

منبع : ویکیپدیا

معرفی منظومه کلیله و دمنه از بیان سید حسین معصومی

کلیله و دمنه مربوط به ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل از میلاد است و پنج فصل دارد و به زبان سانسکریت نوشته شد. براساس آنچه در تاریخ ادبیات یا در شاهنامه آمده، رودکی شاعر بزرگ پارسی‌زبان، کلیله و دمنه را به نظم درآورده است که متاسفانه جز ابیاتی چند از این اثر فاخر، اطلاعی در دست نیست.

وی افزود: بر همین اساس تصمیم گرفتم این اثر مهم را به نظم درآورم و برای این کار، کلیله و دمنه ترجمه نصرالله منشی را به عنوان متن ملاک قرار دادم و صرفا حکایات آن را که اصل کتاب است، به نظم درآوردم.

معرفی کتاب 

عنوان منظومه کلیله و دمنه
دسته‌بندی شعر معاصر ایران
موضوع شعر فارسی قرن ۱۴
نویسنده نصرالله منشی
شاعر سید حسین معصومی
ناشر کورش چاپ
قطع رقعی
سال انتشار ۱۳۹۹
شمارگان ۳۰۰۰
نوبت چاپ اول
نوع جلد شومیز
تعداد صفحات ۱۴۴

سید حسین معصومی دو اثر را در یک مجموعه عرضه داشته است، علاوه بر این منظومه، ایشان مرزبان نامه را نیز به نثر روان برگردانده است که در مطلب جداگانه ای معرفی خواهد شد.

 

وب سایت روزالیگودرز در مطلبی به زندگینامه استاد سید حسین معصومی شاعر الیگودرزی پرداخته است.  برای مطالعه زندگینامه ایشان بر روی لینک کلیک کنید: استاد سیدحسین معصومی شاعر الیگودرزی

 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

 

 

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

منظومه مرزبان نامه و کلیله و دمنه حسین معصومی

منظومه مرزبان نامه – سروده حسین معصومی شاعر الیگودرزی

منظومه مرزبان نامه به نثری ساده توسط سید حسین معصومی شاعر الیگودرزی سروده شده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.