خانه / درباره الیگودرز / فرهنگ الیگودرز / محصولات فرهنگی الیگودرز / محصولات موسیقی الیگودرز / آلبوم مندیش اثر شاهرخ سرلک با ترانه های بختیاری منتشر شد

آلبوم مندیش اثر شاهرخ سرلک با ترانه های بختیاری منتشر شد

آلبوم مندیش اثر شاهرخ سرلک پس از رونمایی در فرهگسرای ارسباران وارد بازار موسیقی شد.

مراسم رونمایی با مشارکت موسسه ساز و آواز مهر، موسسه فرهنگی هنری فرهیزش و گروه موسیقی کوچه باغ با حضور اهالی فرهنگ و هنر  جمعه پنجم اسفند برگزار گردید.

این نشست به منظور رونمایی از آلبوم مَندیش که پژوهشی است در حوزه موسیقی ایل بختیاری با حضور پژوهشگرانی همچون محمدحسین سیفی زاده پژوشگر موسیقی بختیاری و خواننده، دکتر محمود صادقی زاده  استاد دانشگاه و شاهنامه پژوه و فرهنگی قوم بختیاری، امیر حامد موسوی تهیه کننده ، گوینده و پژوهشگر فرهنگی، شاهرخ سرلک نوازنده و آهنگساز برگزار شد.

دراین مراسم گروه موسیقی کوچه باغ به احترام حضار قطعاتی از آلبوم مَندیش را اجرا کرد.

رونمایی از آلبوم مندیش اثر شاهرخ سرلک

«مندیش» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در بازار موسیقی است که طی روزهای اخیر به آهنگسازی و تنظیم شاهرخ سرلک و خوانندگی مهدی خسروانی در دسترس شنوندگان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است. «مندیش» به معنای کوه لبه تیز نام کوهی در شهرستان الیگودرز است.
«دونه انار»، «دی بلال»، «بویراحمدی»، «شیرعلی مردون»، «شیرینه سوزه»، «مرجنگه»، «نوبهار» قطعاتی هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.
شاهرخ (احمد) سرلک از جمله نوازندگان حوزه موسیقی ایرانی در حوزه سنتورنوازی و تمبک نوازی است که فعالیت هنری خود را از نوجوانی نزد هنرمندانی چون عزیزالله سرلک، رضا شفیعیان و بهمن رجبی آغاز کرد. وی طی این سال‌ها علاوه‌ بر همکاری با گروه‌های مختلف موسیقایی، از سال ۱۳۸۴ اجراهای متعددی را با گروه «کوچه باغ» برگزار کرده است.
مهدی خسروانی نیز از جمله هنرمندانی است که علاوه بر خوانندگی در حوزه‌های نوازندگی، سنتورنوازی و نوآوری در ساخت و تولید سازهای مختلف به فعالیت مشغول است. وی موسیقی را نزد استادان و هنرمندانی چون عبدالله معارفی، بهرام مظفریان، ارفع اطرایی، سعید ثابت، حسین دهلوی، محمد منتشری، مسعود ابراهیمی، اردوان کامکار، بهمن رجبی، محمد اسماعیلی، نادر سینکی آموخته است.

پس از برگزاری رونمایی از آلبوم مندیش و انتشار آن استاد شاهرخ سرلک مطلبی به این شرح را در اینستاگرام خود منتشر کرد: 

انتشار آلبوم مندیش اثر شاهرخ سرلک
درود و عرض ادب آلبوم مندیش شامل هفت قطعه موسیقی با اجرای گروه کوچه باغ و تهیه کنندگی موسسه ساز و آواز مهر میباشد .پنج اثر بازسازی و تنظیم شده ، دو دیگر به تازگی شکل گرفته و اما نکاتی را بعرض می‌رسانم که خالی از لطف نیست .
نخست هنر و فعالیت هنری در راستای رشد و ارتقای سطح آگاهی جامعه امروزه ضروری می‌نماید چرا که هنر فزاینده خود بازتاب مسائل اجتماعی است اگر محتوایی فرهنگی را دنبال کند نه شخصی را ، نکته دیگر آنکه گذشتن از خویشتن خویش و آنگاه رهایی اندیشه و جستن مهر و آیینی انسانی بدور از تعصب و تحجر می‌تواند در این راستا راه گشا باشد.
گرچه موسیقی انتزاعی ترین هنرهاست ولی تاثیر آن در بطن جامعه در انتزاعی بودنش بی تردید آن را خاص می‌کند. به نظر نگارنده هنر کوششی برونی نیست بلکه جوششی درونی است که تجلی تفکری انسانی است و در نهایت به مهرورزی و نوع دوستی و خصایص عاطفی ختم میگردد.
نکات ذکر شده پاسخی کوتاه بود به آن دسته از منتقدین به فعالیت هنری در این زمان که همه می‌دانند چه هست و چه شده .فعال هنری همواره از زمانه خود پیشی می‌گیرد یا خود آگاه و شاید ناخود آگاه درد و رنج روزگار را فریاد می‌زند اما بگونه دگر نمی‌تواند بی تفاوت به پیرامون خود باشد .
شمع وش آب می‌شود و پروانه وار در شعله غرق. مهر می ورزد از حسد و بخل دوری می‌گزیند که امروزه البته نقل مجلس اهالی موسیقی است منظورم بخل و حسد ورزیست که خود زاده عدم شناخت ماهیت هنر است .
دو دیگر آنکه هر آنچه امروزه در هنر داریم حاصل تلاش گذشتگان است پس می‌بایست قدردان و قدر شناس پیشینیان بو د و پیش کسوتان را تکریم کرد .و سوال اینجاست امروزه پیشکسوتان در قبال قدرشناسی پسکسوتان آیا وظیفه ای دارند ؟
وضعیت اسفبار امروزه اکثر پیشکسوتان را منزوی و منفعل کرده که البته خواست دشمنان فرهنگ و هنر نیز همین است که با همکاری اهالی هنر این روند افزون شده .
سه دیگر موسیقی نواحی ایران؛ به طبع با وضعیت تلخ فعلی در مدیریت فرهنگی روزگاری ناخوش احوال دارد میراثی سترگ در تاریخی کهن با تنوعی چشمگیر و زیباییهایی نهفته و ناشناخته بر این اساس قطره ای از آن نوشیدن ضرورتی است انکار ناپذیر، نگارنده با اندک توانایی و اندک ذوق تحت تاثیر ترانه های موسیقی قوم بختیاری نغماتی را تنظیم و طراحی کرده به همین بهانه که قطره ای نوش کرده باشد .
گستره وسیع، زبان ریشه در تاریخ کهن، تنوع و رنگ‌آمیزی فرهنگی، موسیقی بختیاری را تاثیر گذار کرده بطور کل از نظر محتوا چهار بخش در موسیقی بختیاری متجلی است ، موسیقی شاد که در جشن‌ها و آیین‌های مرسوم بکار می‌رود.

جشن‌های کهن و عروسی و … نوع دیگر موسیقی کار است بمانند درو کردن .خرمن کوبی .مشک زنی .شیر دوشی .شکار و… سه دیگر موسیقی عزادایست که غم نبینی هرگز .بمانند گاهگریو و دنگدال و س کتل و …و آخر موسیقی حماسی است که روایت دلاوران و سلحشوران ایل را با زبان موسیقی بیان می‌کند.
سخن آخر اینکه در مندیش هر چهار نوع موسیقی ایل را می‌شنوید که می‌توان آنرا پژوهشی هرچند قطره وار در موسیقی ایل بختیاری تلقی کرد .
در آخر اگر این کار مقبول طبع عزیزان قرار گرفت قطعا حاصل زحمات دوستان گروه کوچه باغ و جناب خسروانی است و چنانچه نقد و … متوجه آن شد ضعف و کم توانی اینجانب است از لطف و عنایت همگان سپاس گزارم .شاهرخ سرلک هفده اسفند ۱۴۰۱

برای تهیه آلبوم مندیش اثر شاهرخ سرلک می توانید آن را از سایت های موسیقی خریداریو دانلود نمایید یا با شماره ۰۲۱۳۳۹۱۰۲۵۹ تماس بگیرید.

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

درباره ی manager roozaligudarz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.