خانه / درباره الیگودرز / تاریخ الیگودرز / مشاهیر و بزرگان الیگودرز / استاد قدرت اله نظری هنرمند و عکاس الیگودرزی

استاد قدرت اله نظری هنرمند و عکاس الیگودرزی

استاد قدرت اله نظری عکاس و هنرمندی است که بخشی از تاریخ مصور الیگودرز را خلق و در معرض دید دیگران قرار داده است.

استاد قدرت اله نظری عکاس

استاد قدرت اله نظری از زبان خودش

اینجانب قدرت اله نظری در تاریخ ۱۳۳۲/۰۱/۱۰ در شهر الیگودرز چشم به جهان گشودم . دوران کودکی و نو جوانی و جوانی خود را در همین شهر سپری کردم و وارد دبیرستان شاپور الیگودرز شدم .

کلاس دهم دبیرستان بود که با آقای محمد ربیعی از آموزگاران سر شناس و روشنفکر کشورمان آشنا شدم که با تشویق های ایشان ، علاقه من به هنر عکاسی ادامه یافت.

در سال ۱۳۵۲ موفق به گرفتن دیپلم ادبی ، از دبیرستان شاپور الیگودرز شدم . دو سال خدمت سر بازی را در سالهای ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ در تهران و عجب شیر گذراندم پس از آن در آموزش و پرورش الیگودرز به صورت پیمانی استخدام شدم و راهی روستای زیبای فرزیان شدم .

هنوز یک سال هم از کارم ، نگذشته بود که در سال ۱۳۵۵ در دانشگاه تربیت معلم تهران پذیرفته شدم . همزمان با این قبولی در مدرسه عالی سینما و تلویزیون هم قبول شدم که پس از مشورت ، دانشگاه تربیت معلم را ادامه دادم در خرداد سال ۱۳۵۹ موفق به گرفتن لیسانس ، در رشته زبان و ادبیات فارسی از این دانشگاه شدم .

اداره امور استخدامی دانشگاه ، با در نظر گرفتن انقلاب فرهنگی ، بدون توجه به تعهد پنج ساله دبیری ، از استخدام ما جلو گیری کرد . با کوله باری از غم و اندوه به زادگاهم برگشتم .

—————————————–

مختصری که در بالا آمده است بخشی از زندگی نامه استاد قدرت اله نظری است که به قلم خودشان در کانال تلگرامی ایشان منتشر شده است.
این متن حدود ده سال از زندگی هنری ایشان در حوزه عکاسی را شامل می شود. البته در این مطلب، جز تشویق استاد ربیعی برای شروع عکاسی توسط ایشان، سخن دیگری در مورد عکاسی گفته نشده است. بعدها همکلاسی های دوره دانشگاه گفته اند که آقای نظری در زمان دانشجویی علاوه بر عکاسی به ساخت فیلم های کوتاه نیز مشغول بوده است.

وب سایت روزالیگودرز با بررسی و جستجو در فضای مجازی برخی از نوشته های دوستان و علاقمندان ایشان را یافته و تقدیم می نماید. به قول حضرت مولانا شاید خوشتر باشد که :

خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران

قدرت اله نظری عکاس

پیام خانم شهین حسامی

با سلام خدمت جناب آقای قدرت اله نظری هنرمند و عکاس شهر خاطره ها ، یعنی الیگودرز . وسپاس فراوان از حسن تدبیر و تلاش بی دریغ تان ، برای زنده نگه داشتن یاد ها و خاطر های عزیزان همشهری ، بسی شایسته است به پاس این تلاش ارزنده شما نهایت سپاس و قدر دانی خویش را نسبت به آن استاد عزیز و بزرگوار و محترم ابراز دارم .

خاطرات گذشته جزیی از زندگی ما هستند تلخ و شیرین ، خوب و بد . خاطره یعنی یک بغض سنگین و یک سکوت بلند ، شاید هم ، یک شادی شیرین . روزی خواهیم فهمید که از زندگی خود چیزی نداریم جز خاطراتی شیرین که به خاطر زحمات و وجود پر افتخار شما در درون ما زنده نگاه داشته شده اند.

در سر زمین خاطره ها آنان که خوبند همیشه سبزند و جاودان . متاسفانه زمانه بسی زخم خورده ی بی تدبیریها ست . نه قدر زحمات شما را دانستند و نه قدر دیگر عزیزانی همچون شما ، .
با تشکر خواهر کوچک شما : شهین حسامی ..

بخشی از زندگینامه استاد قدرت اله نظری به قلم آقای رضا ریاحی 

سالهاست او را می شناسم ، مردی با ظاهری ساده و آرام ، وچهره ای جذاب که درهمان برخورد اول مخاطب را جذب میکند.

هرچه بیشتر با او برخورد میکنی بیشتر جذب کمالات و متانت و شخصیت والایش می شوی ، به الیگودرز و الیگودرزی عشق میورزد از سنین نوجوانی جرقه هنر عکاسی در ذهنش متجلی گردیدو روز به روز شعله ورتر میشد.

، با تمام سختی ها و مشکلات فراوان اقتصادی که اکثر خانواده ها در آن سالها داشتند توانست یک دوربین عکاسی تهیه کرده و به خلق آثاری جاودانه و بیادماندنی بپردازد که درآن زمان به شدت مورد توجه مردم و مقامات شهری قرار گرفت طوری شد که ادارات و نهادهای ان زمان مشتاقانه و با احترام ازایشان دعوت میکردند تا ازمراسم ها و جشن هایشان عکس و فیلم تهیه کند.

عکاس الیگودرزی قدرت اله نظری

شاید کمتر کسی میدانست که این تصاویر درسالهای آینده گنجینه هایی ارزشمند ازهنرخواهند شد . بعداز اتمام تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی سرانجام به استخدام آموزش و پرورش درآمده و به شغل شریف آموزگاری پرداختند و درکنار معلمی عکاسی را نیز ادامه دادند.

نکات بارزی که موجب می شد استاد نظری با سایر همکاران دررشته عکاسی تمایز و تفاوت داشته باشد ، ابتدا عشق و پشتکار و بعدازآن دید بسیار قوی درانتخاب زوایا و نورپردازی صحیح میباشد به طور مثال اگر عکس از منظره ای میگرفت و چند عکاس دیگر هم دقیقا ازهمان زاویه ازان منظره عکس میگرفتند هیچگاه به زیبایی و دلنشینی عکس استاد نمی شدند.

اتفاقات ناگواری درزندگی ایشان افتاد که اینجا جای بحث آن نیست فقط اشاره کنم که ایشان اسیر کینه توزی و غرض ورزی وحسادت گردید . لکن این مسائل نتوانست خللی در اراده قوی و هنر و ذوق سرشار استاد وارد نماید.

شاید اگر در زمان جنگ تحمیلی از هنر ایشان در ثبت و ضبط وقایع جنگ مانند اعزام نیرو و تشییع پیکر مطهر شهدا استفاده میشد الان ما بهترین و کاملترین آرشیو را از دفاع مقدس داشتیم.

متاسفانه درحال حاضراسنادی که از دوران دفاع مقدس به جا مانده فاقد کیفیت وبسیار ناقص هستند.

باوجود این استاد با قدرت هرچه تمام تر به کار ادامه داد و مغازه عکاسی دایر کرد چون اجازه فعالیت در اموزش و پرورش بالاجبار ازایشان گرفته شد ، لذا با تاسیس مغازه عکاسی شباهنگ و نمایش هنرهایی که در آن روزگار زبانزد خاص و عام شد توانست خود را آنچنان که شایسته اش بود به نسل جدید معرفی کند.

جوانان زیادی مشتاق هنر و کارهایش گردیدند ، در آن زمان که از فتوشاپ خبری نبود ، عکسهایی ویرایش میکرد که الان با فتوشاپ نمیشود انجام داد ، افراد بی شماری چه هنرمند و چه هنر دوست عاشق کارهای ایشان هستند.

هنر استاد قدرت اله نظری عکاس

بزرگترین افتخار افرینی این هنرمند اصیل و باسابقه بالا بردن پرچم شهر الیگودرز در دنیا هست و تمام تلاشش این است که بتواند نام شهر خود را درکشور و درجهان به نیکویی معروف و مشهور گرداند که الحق والانصاف توانست مزد نیم قرن زحمت وتلاش صادقانه و عاشقانه خودش را با رسیدن به ارزویش بگیرد.

وقتی تصاویر زیبا و خاطره انگیز او ازشبکه های مختلف هنری ماهواره پخش شد فقط عکسهای او نبود که پخش شد بلکه نام شهرمان الیگودرز بود که با افتخار در دنیا شناخته شد .

وقتی مجری شبکه ماهواره اسم الیگودرز را به زبان می آورد اشک شوق ازچشم جاری و غرور خاصی به آدم دست میدهد . درود بر غیرت و شرف شما هنرمند بزرگ و بین المللی جناب اقای استاد قدرت اله نظری ،،،،،،،،

سبنما شهرزاد الیگودرز قدرت الله نظری

دلنوشته باعشق تقدیم شما {رضا ریاحی ۱۳۹۹/۸/۲۴}

یادداشت آقای جغتایی همکلاسی استاد قدرت اله نظری

سال ۱۳۵۴ درلیست قبولی رشته ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم بودم .دانشجویان پذیرفته شده دراین رشته ازتمام نقاط ایران اعم فارس,ترک,کرد,لر……….بافرهنگ وآداب مختلف بودند.وجه متمایز آنهاچه دختر چه پسر را در دو مورد میتوان بیان نمود.

یک مورداینکه اقلیت کمی درسالهای قبل بامدرک دیپلم استخدام آموزش وپرورش شده بودند. علیرغم این گروه بقیه دانشجویان یک سره ازدبیرستان وارد دانشگاه شده و تعهد پنج ساله خدمت درآموزش وپرورش راداده بودند.

وجه تمایزدیگردانشجویان داشتن هنرهایی ازقبیل آوازخواندن یاداشتن دفترشعرو……..درسطح بسیار مبتدی ومعمولی بود. دراین بین آقای قدرت اله نظری درهنرعکاسی بسیارتوانا وحاذق واستاد مسلم بود.
به یاد دارم آن زمان که اکثردانشجویان باهنرعکس و عکاسی بیگانه بودندایشان فیلمی ساخته بود که موضوع آن بیماری آب مروارید بود و آنرا در کارگاه آموزشی دانشگاه برای دانشجویان به نمایش گذاشت و مورد تحسین دانشجویان قرار گرفت.
یاعکسهای بسیاری ازهمکلاسی هابه مناسبت های مختلف گرفت که یادگارآن دوران می باشد. دریغا و صد دریغ که وزارت آموزش وپرورش وجامعه……قدر این استاد توانا و صادق راندانست.استادی که سمعی وبصری های مدارس تشنه این افرادبودند.

توصیه استاد قدرت اله نظری به استفاده کنندگان از عکس های ایشان:

لطفن تمام عکس های مربوط به مرا با نام خودم در زیر عکس ها برای استفاده بکار گیرید .

راه آهن ازنا - استاد قدرت اله نظری
ایستگاه راه آهن ازنا، رشته کوه اشترانکوه در مقابل و سیلوی ازنا سمت راست

استفاده از عکس ها ی اینجانب ، با ذکر نام اینجانب مرا خوشحال می نماید و ننوشتن نام عکاس ، یا صاحب اثر ، روان مرا مکدر می نماید . و نسبت به ادامه کارم سرد ، و در ارایه خدمات بیشتر سست می شوم.

به ویژه زمانی که افراد عکس های مرا با نام خودشان در شبکه های اجتماعی منتشر می نمایند . آیا من که چهل تا پنجاه سال است از این عکس ها به خوبی محافظت و نگهداری نموده ام ، نوشتن نام من در زیر عکس هایم توقع زیادی است . ؟؟
شما هم با نوشتن نام عکاس در زیر عکس ها ، باعث شوید هر دوی ما از دیدن عکس ها لذت ببر یم . .
بردن نام صاحب اثر بر ارزش کار شما می افزاید و شما را به امانت داری و صحت گفتار و راستی و درستی مشهور می گرداند و بر عکس آن ، از اعتبار و ارزش کار شما کم و شما را بد نام می کند .
ممنونم .. برادران و خواهران عزیزم . متشکرم .

برای مشاهده عکس های استاد قدرت اله نظری به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

اینستاگرام : صفحه اینستاگرام استاد قدرت اله نظری

تلگرام: کانال تلگرام استاد قدرت اله نظری

فیسبوک: صفحه فیسبوک استاد قدرت اله نظری

استاد قدرت اله نظری هم اکنون نیز به هنر عکاسی مشغول و در استان البرز و شهرستان کرج ساکن هستند. با توجه به تجارب بسیار ایشان در حوزه عکاسی به عنوان یکی از تاثیرگذاران در اتحادیه عکاسی کرج هستند.

اتحادیه عکسان کرج قدرت الله نظری

 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

زنده یاد حضرت آیت الله رضوی بربرودی الیگودرزی

 رونمایی از پوستر مراسم گرامیداشت حضرت آیت الله رضوی بربرودی الیگودرزی

 رونمایی از پوستر مراسم گرامیداشت حضرت آیت الله رضوی بربرودی الیگودرزی با حضور رئیس سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.