خانه / درباره الیگودرز / فرهنگ الیگودرز / محصولات فرهنگی الیگودرز / کتاب الیگودرز / سروده‌های تلخ و شیرین اثر استاد دکتر محمود صادقی زاده

سروده‌های تلخ و شیرین اثر استاد دکتر محمود صادقی زاده

سروده‌های تلخ و شیرین گزینه‌ای از طنزهای منظوم پارسی است که به قلم دکتر محمود صادقی زاده به رشته تحریر در آمده است.

استاد دکتر محمود صادقی زاده از شاهنامه پژوهان و محققین ادب پارسی است که در معرفی بزرگان ادبیات ایران نیز فعالیت دارد. این اثر ایشان با سخنی از دکتر قدمعلی سرامی منتشر شده است.

سروده‌های تلخ و شیرین

مشخصات کتاب

دسته بندی ادبیات
موضوع اصلی  ابیات تاثیرگذار شعر فارسی
موضوع فرعی

مؤلف:

محمود صادقی زاده
ناشر ترفند
نوبت چاپ ۱
سال انتشار ۱۳۹۵
تیراژ: ۵۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۱۸۰
قطع و نوع جلد:  وزیری (شومیز)

معرفی کتاب سروده‌های تلخ و شیرین

ایرانیان مردمی شاعر پیشه، شعر دوست، شوخ طبع و بذله گویند. شعر، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آنهاست.

درنگی کوتاه بر گفت و شنودهای آنان (در کوچه و بازار یا رسانه‌های همگانی مانند رادیو و تلویزیون) این گفته را پذیرفتنی‌تر می‌کند.

آنان گاه با بهره جستن از گوهر شعر، هم سخنشان را با چاشنی ذوق و هنر همراه می‌سازند و هم با همگنانِ خویش، ارتباط کلامی مؤثرتری ایجاد می‌کنند؛ بنابراین شعر برای آنان، زیباترین و رساترین شیوه‌ی گفتار و کارآمدترین ابزار ارتباط است.

این زبان آهنگین و هنری (شعر) تنها با بهره جستن از چند واژه‌ی محدود، می‌تواند پیام یا پیام‌هایی را به نیکوترین وجه به ذهن مخاطبان خود بیفکند یا شور و احساسی در آنان برانگیزاند.

آنان که در جاده‌ها سفر می‌کنند، خوب می‌دانند که رانندگان برخی خودروها با بیت یا نکته‌ای شعرگونه که پشت خودروهای خود می‌نویسند، چگونه دنیای ذهنشان را به سرنشینان دیگر خودروها آشکار می‌کنند و یا چگونه از این راه اندیشه‌ی آنان را دست کم برای لحظه‌هایی چند به چالش می‌کشانند.

زبان فارسی که از تشبیه‌ها، مجازها، کنایه‌ها و استعاره‌های فراوان برخوردار است، هماره این فرصت را به پاره‌ای کاربرانِ خوش‌ذوق خود می‌دهد تا هیجاناتشان را در واکنش به رخدادهای گوناگون زندگی، در قالب شعر و موسیقی نشان دهند.

این سخن را شعرهای بدیهی و ساده‌ای که از ذهن و زبان مردمان کوچه و بازار، در دورترین جای این مرز و بوم برتراویده است، به خوبی تأیید می‌کند. آنان که با گلستان سعدی سروکار دارند، نیک می‌دانند که پیام‌های چند سطری حکایت‌های آن، گاه در قالب یکی دو بیت یا بیشتر در پایان همان حکایت‌ها، بازگو شده‌اند.

این بیت‌ها، همان‌هایی هستند که به جهت شیرینی و لطف بیان، رفته رفته در ذهن جمعی ایرانیان جا خوش کرده‌اند و بیشتر کاربردی تمثیلی یافته‌اند.

این که از میان صدها دیوان شعر پارسی هزاران بیت کاربردِ ارسال مثلی یافته‌اند و مَثَل سایر گشته‌اند به جهت همین شیرینی زبان، اختصار بیان و میزان تأثیرگذاری آنهاست.

این که ذوقمندانی چون «پژمان بختیاری، مهدی سهیلی، تیمسار جهانبانی، حسین مکّی، زین‌العابدین مؤتمن و افرادی از این دست، گلچین‌های رنگینی از شعر ناب پارسی را در قالب آثاری مستقل فراهم آورده‌اند، تنها بدان جهت است که پیام‌های بلند زندگی را از این راه (زبان شیرین و لطیف شعر) می‌توان، بسی دلپذیرتر، پرجاذبه‌تر و مؤثرتر، به ذهن مخاطبان انتقال داد.

 

برای آشنایی با سایر محصولات فرهنگی الیگودرز در حوزه کتاب و نشر از صفحه ی کتاب الیگودرز دیدن فرمایید.

برای جستجو و تهیه کتاب سروده‌های تلخ و شیرین به وب سایت فیدیبو مراجعه فرمایید. 

 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

منظومه مرزبان نامه و کلیله و دمنه حسین معصومی

منظومه مرزبان نامه – سروده حسین معصومی شاعر الیگودرزی

منظومه مرزبان نامه به نثری ساده توسط سید حسین معصومی شاعر الیگودرزی سروده شده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.