خانه / سیاست الیگودرز / نقد عملکرد نمایندگان / سیل و لزوم برنامه ریزی برای مخاطرات پس از آن | سیل لرستان :: سیل الیگودرز
  • سیل الیگودرز

    سیل و لزوم برنامه ریزی برای مخاطرات پس از آن | سیل لرستان :: سیل الیگودرز

  • سیل الیگودرز

    سیل و لزوم برنامه ریزی برای مخاطرات پس از آن | سیل لرستان :: سیل الیگودرز

  • سیل الیگودرز

    سیل و لزوم برنامه ریزی برای مخاطرات پس از آن | سیل لرستان :: سیل الیگودرز

  • سیل الیگودرز

    سیل و لزوم برنامه ریزی برای مخاطرات پس از آن | سیل لرستان :: سیل الیگودرز

  • سیل الیگودرز

    سیل و لزوم برنامه ریزی برای مخاطرات پس از آن | سیل لرستان :: سیل الیگودرز

سیل و لزوم برنامه ریزی برای مخاطرات پس از آن | سیل لرستان :: سیل الیگودرز

بهداشت مهمترین چالش پس از بلایای طبیعی از جمله سیل است.

مقدمه:

خسارات سیل لرستان و بویژه الیگودرز نشان داد که مسئولین در هیچ رده ای برای مدیریت بحران به طور علمی چاره اندیشی نکرده اند. پیش از وقوع بلای طبیعی لازمست که در همه ی سطوح دستگاه های حاکمیت دستورالعمل ها و آمادگی های لازم وجود داشته باشد. غافلگیری همیشگی مسئولین نشان از عدم وجود آین آمادگی است. برای مواجهه با بلایای طبیعی باید سازماندهی های اساسی نیز انجام  شده باشد تا بتوان در زمان بحران به بهترین وجه از افزایش خسارت جلوگیری کرد. حجم خسارات در مناطق سیلزده نشان از این است که هیچگونه پیش بینی و اقدامی برای مواجهه با سیل انجام نشده است.

مهمترین اقدام پس ار بروز بلایای طبیعی خدمات رسانی  به خسارت دیدگان است. شیوه و میزان خدمات رسانی به سیلزدگان لرستان توسط نهادهای حاکمیتی نیز نشان از عدم آمادگی و نبود برنامه مناسب در این سازمان ها بوده است.

فروکش کردن سیل و رسیدن سیلزدگان به آرامش نسبی و خروج ساکنین از بهت و شوک ناشی از سیل به رفتارهای صحیح امدادگران بستگی دارد. این رفتارها باید بر اساس آموزه های علمی انجام شود. به منظور کمک به سازمان ها، امدادگران و مردم سیلزده برای رفتار مناسب پس از سیل، چند منبع که توسط اندیشمندان و صاحبنظران بهداشت محیط تهیه گردیده است تقدیم می گردد. امید که مورد استفاده قرار گبرد.

مروری بر وقایع گذشته نشان می‌دهد هرساله بلاهای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و….. خسارات مالی و جانی فراوانی در سراسر دنیا خصوصا کشورمان ایجاد نموده و خواهد نمود. پس از حوادث گسترده چهار نوع آسیب روانی، عاطفی، بیماریهای همه گیر و بیماریهای جسمی ایجاد میشود. درمان برخی زخمها تا پایان عمر غیرممکن است . همچنین به دنبال وقوع بلایا، شیرازه خدمات رسانی عمومی متلاشی شده و جمعیت زیادی از مردم دچار خسارات هنگفت خواهند شد. درصورتیکه قبل از وقوع بلایای و ایجاد شرایط اضطراری پیش‌بینی‌های لازم خصوصا در مسائل بهداشت‌محیط صورت نگیرد و همچنین در صورت عدم اجرای دقیق برنامه‌های بهداشت‌محیط بعد از وقوع بحران، خسارات و مشکلات بهداشتی بعمل آمده دوچندان خواهد شد . بنابراین مدیریت بهداشت محیط در هنگام وقوع بحران و شرایط اضطراری اهمیت ویژه‌ای دارد خصوصا  کشورمان که از کشورهای بلاخیز بوده بطوریکه از میان بیش از ۴۰ بلایای طبیعی جهان، تعداد سی نوع آن ایران را تهدید می‌کند و هر از چند مدت بخشی از کشور را در هم می‌کوبد و خسارات زیادی را برجای می‌گذارد.

عالمان و دلسوزان اجتماع در دانشگاه ها و مراکز غیر دولتی مطالعات بسیاری در خصوص نحوه مدیریت بحران در سه مرحله پیش از بحران، در حین بحران و پس از بحران نموده اند.

وجود کتب و مقالات مستند در کتابخانه ها و دانشگاه های کشور موید این موضوع است که اندیشمندان دغدغه پیشگیری از خسارت به جان و مال مردم را داشته اند اما متاسفانه گوش شنوایی برای این سخنان علمی وجود نداشته است.

در پی سه منبع برای مقابله با عوارض پس از بلایای طبیعی بویژه سیل معرفی گردیده است. امید که مسئولین و امدادگران محترم و آنگاه مردم سیلزده از مطالب این منابع در جهت کاهش خسارت استفاده نمایند.

  1. مدیریت خدمات بهداشتی در حوادث و بلایا نوشته کورش نخعی – دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معاونت امور بهداشتی (دانلود)
  2. مقایسه عملکرد بهداشت محیط پس از وقوع حوادث در مناطق سیل زده کاشان و نیکشهر(از استان سیستان و بلوچستان) در سیل سال ۱۳۸۶ (دانلود)

سید علی اکبر سید ی (کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کاشان )

جواد سلمانی (کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کاشان)

محسن فتحی مقدم (کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کاشان )

غلام محمد اله دادی (کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت نیکشهر )

  1. آنچه مردم و کارکنان بهداشتی در مورد سیل باید بدانند. (دانلود)

تهیه. دکتر ویکتوریا کیانپور اتابکی

دکتر لیدا احمدیان خامنه

مهندس محراب آقازاده

ناشر: معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

درباره ی manager roozaligudarz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.