خانه / یادداشت / نوای حسین نوایی معروف به میرون بساک ابدی شد.

نوای حسین نوایی معروف به میرون بساک ابدی شد.

حسین نوایی معروف به میرون بساک میرشکال بختیاری به ابدیت پیوست.

وب سایت روزالیگودرز ضمن تسلیت در گذشت این توشمال بختیاری با هدف معرفی اهل فرهنگ، هنر و علم الیگودرز به مردم و بویژه جوانان و نسل های آینده اقدام به انتشار این مطلب نموده است. آنچه در پی می آید خبر درگذشت ایشان و برخی مطالب منتشر شده در خصوص ایشان است.

استاد حسین نوایی معروف به میرون بساک

زنده یاد حسین نوایی معروف به میرون بساک، هنرمند سرنا نواز الیگودرزی، بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند پیشکسوت در میان اندوه و تاسف هنرمندان و مردم الیگودرز در گورستان اکبرعلی الیگودرز به خاک سپرده شد. در زیر مطلبی را به نقل از وبلاگ هیاری و به قلم فریده چراغی می خوانیم: 

توشمال ها در بختیاری نوازندگان سرنا و کرنا هستند که بدون آوای ساز آنها هیچ مراسم شادی یا عزایی برگزار نمی شود.

آنان در همه حال کنار ایل هستند و تلخکامی و شادکامی مردم را از گلوی سرنا در قالب شادیانه یا چپی برمی آورند. خانواده ی شادروان میرون بساک از دیرباز همراه و هم آواز ایل بوده اند.

میرون بساک هنرمندی آماتور ،ایلی و بی ادعا بود .او برادر خوانده ی تمام خانواده هایی بود که در شادیهایشان سرنا می نواخت انسانی شریف،نجیب و امین که با چشم و دلی پاک سالیان سال نظاره گر دستمال بازی زنان و شیون و گاگریو آنان بود .

هنگام عروسی یا عزا میرون، دیگر یک توشمال نبود بلکه برادری محرم و غمخواری همراه بود. میرون بساک به همراه برادر و دامادش در بسیاری از جشنواره های فرهنگی هنری استانی،منطقه ای و کشوری حضور داشت و نوای مردم ایل را به گوش علاقمندان در جای جای ایران می رساند.

چه سوگ ها که برای مردان ایل برپاشد و نوای ساز میرون آب خنکی بود بر دل سوختگی بازماندگان و چه عروسی ها برپاشد که سرنانوازی او شادی اش را به گوش فلک ساز می کرد.

او یکی از سرنانوازان بزرگ الیگودرز بود که در استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری

برای مطالعه زندگینامه خانم فریده چراغی شاعر الیگودرزی بر روی لینک زیر کلیک کنید:                                                            فریده چراغی شاعر توانمند الیگودرزی و سراینده کنار غریو

انتشار خبر درگذشت حسین نوایی معروف به میرون بساک

او یکی از سرنانوازان بزرگ الیگودرز بود که در استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان مشهور بود و برای مراسم عروسی و عزای لرها حضور پر رنگی داشت.

خبر درگذشت او بسیار سریع از طریق رسانه های مکتوب، شنیداری، دیداری و مجازی به سرعت در بین ایلات و طوایف لر بختیاری و لرهای استان های دیگر منتشر گردید.

 

سایت ها و وبلاگ های مختلفی خبر درگذشت حسین نوایی معروف به میرون بساک را منتشر کردند.

یکی از منابع انتشار خبر وبلاگ هیاری بود که در این سایت چنین آمده است:

میر شکال(حسین نوایی) معروف به میرون بساک شب گذشته ۱۷مرداد ماه در سن شصت سالگی در شهرستان الیگودرز چشم از جهان فروبست.

خبر درگذشت میر شکال(حسین نوایی) معروف به میرون بساک نوازنده چیره دست سرنا ضربه ی سنگینی بر آیینه دل هایمان و موسیقی پر افتخار بختیاری بود داغ جانگداز هنرمندی فرهیخته از جنس آفتاب بر وجود اندوهناکمان نشست. اینک هر چند نبودش را التیامی نیست، اما بی‌هیچ تردیدی او از امروز تا روزهای ناپیدایی که نام و نشانی از روشنایی هنر است در اذهان تاریخ پژوهان هنر و موسیقی بختیاری ماندنی است

 

چنانچه نظری در خصوص مطلب دارید یا مطلب مستقلی در این خصوص دارید می توانید از طریق لینک زیر برایمان ارسال کنید. تماس با ما 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

ویرایش دوباره در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان شعر و پهنه ادبیات

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان پهنه ادبیات – مصطفی عباسی

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان شعر و پهنه ادبیات است و هر کس که با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.