خانه / یادداشت / رسانه های اجتماعی یا وب سایت کدامیک برای کسب و کار مناسب است؟

رسانه های اجتماعی یا وب سایت کدامیک برای کسب و کار مناسب است؟

این روزها پرسش هایی مطرح می شود که رسانه های اجتماعی یا وب سایت، کدام برای کسب و کار ما (ارائه محصول یا خدمات)  مناسب تر است؟ 

رسانه های اجتماعی یا وب سایت کدام برای کسب و کار مناسب است؟

برای پاسخ به این پرسش مطلب زیر تهیه گردیده است. امید که برای شما خواننده گرامی مفید باشد. در انتهای مطلب لینک فایل پی دی اف قرار داده شده است.

چکیده:

دسترسی به مخاطبین و مشتریان با حضور اینترنت و مشتقات آن شامل وب، ایمیل[۱] و انتقال فایل[۲] وارد عرصه جدیدی گردید که سرعت و دقت از مزایای آن بود.

برای ارتباط با مشتری و بالعکس ملزومات کامپیوتر، خطوط انتقال داده و نرم افزارهای ارتباطی ضروری بود. در این مرحله اولین پایه های رسانه های اجتماعی[۳] با حضور فیس بوک نهاده شد و با رسانه های انتشار تصویر مانند اینستاگرام وارد عرصه جدیدی شد.

با ورود گوشی های هوشمند به عرصه زندگی بشر، بستر ارتباطاتی نزدیکتر، سریعتر و باکیفیت تر نیز مهیا گردید. علاوه بر وب و ایمیل اپلیکیشن های پیام رسان مبتنی بر موبایل شامل وایبر، واتساپ، ایمو و تلگرام نیز به سرویسهای خدماتی اضافه گردید.

اکنون افراد برای ارتباط با مخاطبین و مشتریان و حتی ارتباطات شخصی با گزینه های بسیاری مواجه هستند.در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا داشتن صفحاتی در رسانه های اجتماعی یا گروه هایی در پیام رسان ها برای ما کفایت خواهد کرد یا باید در اینترنت هم وب سایتی داشته باشیم.

امروزه گزینه های زیادی برای حضور شخصی یا تجاری در فضای آنلاین (فضای مجازی)  وجود دارد. همواره این سوال پرسیده می شود که وب سایت[۴] یا رسانه های اجتماعی، کدام یک مناسب است و باید استفاده شود؟

آیا داشتن یک وب سایت اینترنتی لازم و کافی است؟ یا داشتن یک صفحه در رسانه های اجتماعی ضروری است؟ آیا داشتن یک صفحه ی اینستاگرام، صفحه ی گوگل+،  نمایه لینکدین، یا صفحه ی فیس بوک برای ما یا کسب و کارمان کفایت میکند؟

اینکه از کدام گزینه استفاده کنید به اهداف کسب و کار شما بستگی دارد.در این مطلب به مزایا و معایب وب سایت و رسانه های اجتماعی، و مقایسه آنها بر اساس نظر متخصصان فن آوری در Verisign پرداخته شده است.

رسانه های اجتماعی 

شما می توانید در یکی از رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، گوگل+ یا لینکدین به راحتی و سریع صاحب یک صفحه شوید. صفحات یا پروفایل های(حساب کاربری[۵]) رسانه های اجتماعی به سرعت راه اندازی می شوند.

در کمتر از یک ساعت، صفحه شما آماده و قابل استفاده در اختیار شما خواهد بود. علاوه بر صفحات رسانه های اجتماعی، برخی افراد و برندها دارای یک نام دامنه[۶] ثبت شده در اینترنت هستند که برای حضور در فضای وب پیش بینی کرده اند.

به طور مثال اینجانب علاوه بر دامنه هایی که برای فعالیت های عام المنفعه و اجتماعی دارم یک دامنه با نامmboshagh.ir برای سایت شخصی ثبت کرده ام.

اگر شما نام دامنه(آدرس وب سایت) خود را به صفحه رسانه های اجتماعی هدایت کنید (به ارسال خودکار مراجعین از محلی به محل دیگر در اینترنت، هدایت دامنه یا فوروارد دامنه گفته می شود)، مشتریان به راحتی پس از جستجوی شما در اینترنت به شما دسترسی پیدا خواهند کرد.

در این حالت شما یک آدرس وب تجاری با مارک تجاری خود خواهید داشت که کاربران آن را مشاهده خواهند کرد. برخی از افراد دامنه ای در اینترنت ندارند و به جمله مرا در اینستاگرام یا فیس بوک دنبال کنید بسنده می کنند.

داشتن یک دامنه بسیار بهتر از این است که بگوییم: “در فیس بوک من را دنبال کنید” (اگر چه می توانیم این را هم بگوییم).

بیش از یک میلیارد نفر از اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، لینکدین، گوگل+  و سایر رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، کسب و کار شما می تواند از مشتریان بالقوه ای که در این رسانه ها حضور دارند برای خودش مشتری جذب کند.

مردم هر روز در حال رفتن به این رسانه ها هستند. شما می توانید در این اجتماع برای محبوبیت خود سرمایه گذاری کنید.

مزایای رسانه اجتماعی:

سریع و رایگان – راه اندازی صفحات در رسانه های اجتماعی ساده است و اغلب آنها رایگان هستند.

عدم دلبستگی – اگر صفحه اجتماعی شما برایتان مفید نباشد، می توانید صفحه خود را به راحتی حذف کنید یا به پلتفرم دیگری بروید. یا توجه زیادی به آن نکرده و وقت زیادی برایش صرف نکنید.

در سطح جهانی – تعداد شرکتهایی که ترافیک خود را به صفحات رسانه های اجتماعی ( اینستاگرام، صفحه ی گوگل+،  نمایه لینکدین، فیس بوک و توئیتر) هدایت می کنند ۲۵٪ سالانه افزایش می یابد.

تعهد – رسانه های اجتماعی تعاملات را به صورت دو طرفه ترغیب می کنند و تمایل دارند گاه به گاه و انسانی باشند. این به شما اجازه می دهد به راحتی ارتباط برقرار کنید و روابط ایجاد کنید.

برندسازی[۷]   مشتریان از طریق به روز رسانی های شما در خصوص محصولات و ارزش های کسب و کار، مأموریت و هدف شما اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد. همچنین نحوه پاسخگویی شما به مشتریان، سبب وفاداری آنها به نام تجاری شما می شود.

تغییر خطوط دسترسی اینترنت ADSL به VDSL در ایران و توسط شرکت مخابرات فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده است. وب سایت روزالیگودرز نگاه مختصری به این فناوری های دسترسی به اینترنت انداخته است. برای مطالعه مطلب کلیک کنید.نگاهی به خطوط دسترسی اینترنت و تفاوت ۲ روش adsl و vdsl 

معایب رسانه های اجتماعی:

محدودیت در طراحی – شما نیاز دارید که دیدگاه های خود را دنبال کنید، اما با استفاده از رسانه های اجتماعی شما محدودیت طراحی خواهید داشت و صرفاً می توانید سربرگ و نمایه خود را سفارشی کنید. چارچوب کلی صفحه شما قادر به تغییر نیست و باید تابع قوانین کلی رسانه مورد نظر باشد.

گقتگوی باز – دنبال کنندگان[۸] می توانند سوالات را مطرح و نظرات و شکایات خود را مطرح و در صفحه شما منتشر کنند. این بدان معنی است که شما باید همواره به صفحه خود نظارت کنید.

به عبارت دیگر، عموم مردم می توانند نظرات خود را در صفحه اجتماعی یا پروفایل خودشان به صفحه شما اضافه کنند. شما کنترل کاملی بر روی کامنت ها[۹] و توضیحات دنبال کنندگان ندارید.

ابزار محدود گزارش سازی صاحبان وب سایت و صفحات اجتماعی برای پیشبرد اهداف نیاز دارند که در مورد مراجعین اطلاعاتی داشته باشند. می خواهند بدانند چند نفر و چه صفحاتی را تایید یا رد کرده اند،

از کدام مناطق و کشورها هستند یا آدرس و تلفن انها را داشته باشند، چه پست ها و صفحاتی را بیشتر یا کمتر دیده اند. برای این منظور به ابزارهای گزارش سازی جامعی نیاز دارند. سطح گزارش دهی و محتوای آنها در رسانه های اجتماعی کمتر از یک وب سایت است. شما فقط اطلاعاتی را که رسانه اجتماعی فراهم کرده است مشاهده خواهید کرد.

نداشتن مالکیت شخصی- رسانه های اجتماعی شرایط و ضوابط ارائه خدمات را تعیین و بر اساس آن محتوا و تبلیغاتی را که ارائه می شود کنترل می کنند.

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک مسابقه را در یک رسانه اجتماعی اجرا کنید، باید قوانین آن رسانه را دنبال کنید. همچنین اگر ارائه دهنده خدمات رسانه اجتماعی به هر دلیلی فعالیتش را متوقف کند اعضا دچار خسارت خواهند شد. این خسارت برای آنانی که تنها یک محیط برای معرفی خود دارند بیشتر خواهد بود.

ایده آل آن است که هر شخص فعال در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و کسب و کارها علاوه بر حضور در رسانه های اجتماعی، یک وب سایت برای خود داشته باشند.

اما بعضی از شرکت های کوچک تصمیم می گیرند که فعالیت تبلیغی و معرفی خود را با یک صفحه در رسانه اجتماعی آغاز نمایند. این شرکت ها پس از مدت زمانی تصمیم می گیرند که وب سایتی هم برای فعالیت خود تدارک کنند، زمانی که آنها آماده ساختن یک وب سایت هستند، می توانند از صفحات رسانه های اجتماعی خود محتوا را برای انتشار در وب سایت انتخاب کنند.

وب سایت اینترنتی

اگر می خواهید به طور کامل بر روی نام تجاری خود کنترل داشته باشید، ایجاد وب سایت برای کسب و کارتان یک گزینه عالی خواهد بود. وب سایت متعلق به شماست و شما تصمیم می گیرید که برندتان چگونه به نظر برسد و چه چیزی بر روی آن تاثیر بگذارد. و البته، در مورد کسب اعتبار در فضای مجازی هیچ گزینه ای نمی تواند جایگزین وب سایت باشد.

در نظر داشته باشید که وب سایت می تواند بیشتر از یک صفحه تبلیغی برای کسب و کار شما موثر باشد، وب سایت می تواند نقش یک مرکز بازاریابی و فروش به صورت چند رسانه ای[۱۰] پیشرفته را برای شما ایفا نماید.

مزایای وب سایت:

مقرون به صرفه برای داشتن یک وب سایت گزینه های متفاوتی پیش روی شماست. گزینه های موجود از وب سایت رایگان تا وب سایت گران قیمت را در بر می گیرند. وب سایت های رایگان، بسته به نوع بودجه و نیازهای کسب و کار شما، ممکن است موقعیت خوبی داشته باشند. بعدا می توانید سایت رایگان خود را به یک وب سایت تجاری خریئاری شده بهبود دهید.

کسب اعتبار – مراجعین و مشتریان انتظار دارند که شرکت ها امروز وب سایت های اختصاصی خود را داشته باشند. اگر یک وب سایت داشته باشید آنها بیشتر به کسب و کار شما اعتماد دارند.

کنترل کامل – زمانی که شما یا کسب و کارتان یک وب سایت اختصاصی دارید، گزینه ها و اختیارات بیشتری در مورد چگونگی ظاهر و عملکرد آن خواهید داشت.

حتی از ابزار کم هزینه یا رایگان برای ساخت وب سایت می توانید استفاده کرده و از قالب های رایگان شروع کنید.  به طور معمول می توانید قالب های رایگان را شخصی سازی[۱۱] کنید تا ظاهر وب سایت شما منحصر به فرد به نظر برسد.

بازاریابی بهتر – با استفاده از وب سایت، شما می توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید؛ کالا و خدمات خود را به فروش برسانید. یک وب سایت نه تنها امکانات بیشتری برای بازاریابی کسب و کار شما دارد؛ بلکه شما می توانید از روشهای بازاریابی بیشتری بهره مند شده و از طریق انتشار محتوای متفاوت شامل فیلم ها، نظرات مشتریان، وبلاگ ها و پیشنهادات ویژه تبلیغاتی بازار خود را گسترش داده و مشتریان را به خرید محصول یا شنیدن صدای خود تشویق کنید.

کاهش سربارهای تکراری – اکثر مصرف کنندگان ترجیح می دهند اطلاعات مورد نیاز خود در مورد محصول یا خدمات را  آنلاین جستجو و دریافت کنند. اگر شما وب سایت خود را به منبعی مفید از اطلاعات در مورد محصول یا خدمات تبدیل کنید، می تواند هزینه های عملیاتی شما در بخش بازاریابی و تبلیغات را کاهش دهد.

در دسترس بودن ۲۴ ساعته – شما به طور اختصاصی می توانید ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته در هر جای جهان به انجام تجارت مشغول باشید، حتی در زمانی که کسب و کار شما بسته باشد.

معایب وب سایت:

نگهداری – بسته به اندازه سایت، بروزرسانی محتوا به زمان و تلاش نیاز دارد.

افزایش پیچیدگی – بسته به پیچیدگی طراحی و عملکرد مورد انتظار، هزینه و زمان بیشتری برای طراحی و راه اندازی سایت لازم است.

تلاش بیشتر برای بازاریابی – شما باید برای کسب ترافیک (جذب مخاطب و تبدیل کردن او به مشتری) در وب سایت خود کار کنید. این بدان معناست که شما باید استراتژی بازاریابی داشته و به آن عمل کنید.

سخن پایانی:

جذب مخاطب و رساندن پیام و صدای خود به گوش آنها روشهای مختلفی دارد. کم هزینه ترین آنها ابزارهایی هستند که بر بستر اینترنت عمل می کنند.

وب سایت های اختصاصی که در مالکیت کامل افراد و کسب و کارها هستند، یکی از این ابزارها می باشند. رسانه های اجتماعی و پیام رسان ها هم نوعی دیگر از ابزار جلب توجه مخاطبین است.

بسته به میزان اهمیت محتوا، محصوی با خدماتتان می توانید هر یک از این گزینه ها را به تنهایی مورد استفاده قرار دهید.

برخی افراد و شرکتها از ترکیب وب سایت و رسانه های اجتماعی برای پیشبرد بهتر امور استفاده می کنند، چرا که ترکیب این ابزارها می تواند نتایج بهتری را سبب شود.

گسترش ویروس کرونا لزوم استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی را به وضوح نمایان کرد. یکی از درس های بزرگ این ویروس لزوم راه اندازی کسب و کارهای مجازی و کاهش زمان و هزینه ترددهای غیر ضروری بوده است.

[۱] Email

[۲] File Transfer Protocole ftp

[۳] Social Media

[۴] Web Site

[۵] Account, Profile or page

[۶] Domain name

[۷] Branding

[۸] Followers or Memmbers

[۹] Comment

[۱۰] Multimedia

[۱۱] customize

برای دریافت فایل پی دی اف بر روی لینک کلیک کنید: دریافت قایل پی دی اف رسانه های اجتماعی یا وب سایت کدام برای کسب و کار مناسب است؟

منوچهر بسحاق  کارشناس ارشد توسعه کسب و کار و فناوری اطلاعات

منوچهر بسحاق

کارشناس ارشد توسعه کسب و کار و فناوری اطلاعات

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان شعر و پهنه ادبیات

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان پهنه ادبیات – مصطفی عباسی

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان شعر و پهنه ادبیات است و هر کس که با …

یک توضیح

  1. سلام .استاد عزیز بسیار قشنک وکاربردی ضرورت وب سایت را اموزش داده اید .از توصیحات خوب شما بهرمند شدم ولدت بردم .امیدوارم با همین شیوه روشهای الکترونک را باز کرده تا بتوانید بعنوان یک مدرس در این مقطع بیشرین خدمت را ارائه نمایید چون مردم استان ما غافل از جهان وپیشرفتهای روز مره هستند وجود استادی دلسوز مانند شما میتواند این خلا را پر نماید .امیدوارم شاهد اموزشهای گام به گام شما در گروه های موجود مانند گروه تولید وصادرات سیماشکی اسیا باشیم .حضور شما باعث افتخار ماست.ارادتمند هیربد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.