خانه / درباره الیگودرز / اقتصاد الیگودرز / احداث فرودگاه الیگودرز و یک پیشنهاد به نماینده محترم مردم شریف الیگودرز

احداث فرودگاه الیگودرز و یک پیشنهاد به نماینده محترم مردم شریف الیگودرز

احداث فرودگاه الیگودرز در صورت توسعه صنایع موجود و رونق تولید می تواند سبب رسد الیگودرز شود.

نقش حمل و نقل هوایی در توسعه

🔻یکی از عوامل تاثیرگذار در توسعه پایدار، صنعت حمل و نقل است در این بین حمل و نقل هوایی موثرترین عضو این خانواده است. صنعت حمل‌ونقل هوایی علاوه بر اشتعالزایی مستقیم، می‌تواند به‌طور غیرمستقیم در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و میزان اشتغال‌زایی تأثیرگذار باشد. همچنین می تواند سبب اشتغال در زمینه های هتلداری، رستوران، اماکن اقامتی، سیاحتی، خدماتی و حمل و نقل زمینی گردد.
توسعه گردشگری از دیگر تاثیرات صنعت حمل و نقل برای مناطق با ظرفیت تاریخی و طبیعی است. توسعه گردشگری در این مناطق، افزون بر نمایاندن سطح توان تعادل سیاسی و اقتصادی، به تحکیم روابط اجتماعی- فرهنگی بین گردشگران و جامعه مقصد گردشگری می انجامد. همچنین با راهبرد مدیریت گردشگری و توسعه تسهیلات و احداث و بهبود زیرساختهای منطقه به عنوان یک مقصد گردشگری و تجاری، تاسیس فرودگاه منجر به شناسایی توانمندیهای بالقوه منطقه برای سرمایه گذاری و فعالیتهای تجاری میشود.

وضعیت پروژه های الیگودرز

🔻مقدمه پیش گفته از منظر تئوری، ارائه در یک همایش و یا مصاحبه، بسیار فریبنده و جذاب است. اما از منظر اجرا و پیاده سازی بسیار پیچیده است.
پیچیده از آن جهت که چرخه طراحی تا پیاده سازی پروژه های بزرگ مقیاس (large scale projects) در کشور ما بیش از ده سال است. البته برای پروژه هایی که جنبه انتخاباتی(وعده انتخاباتی) یا مسافرتی(سفر استانی وزیر یا رئیس جمهور) داشته باشند این چرخه بیشتر بوده و اغلب اینگونه پروژه ها به سرانجام نمی رسند.

🔻با توجه به مطالب فوق چنانچه خبر احداث فرودگاه برای شهرستان الیگودرز وعده انتخاباتی نباشد توجه به نکات زیر ضروری است.
♦• الیگودرز با مراکز استان های همجوار و مرکز استان متبوع کمتر از ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد و هزینه زمانی و ریالی حمل و نقل هوایی برای بار و مسافر نسبت به حمل و نقل زمینی بسیار بیشتر خواهد بود.
♦• مهمترین خط هوایی که حیات فرودگاه های مراکز استان به آن وابسته است خط تهران و بالعکس است که آمار مسافر برای این خطوط در بسیاری از فرودگاه ها پایین است. شاهد مدعا اظهار نظر دو استاندار لرستان و مرکزی به فاصله حدود دوماه در سال نودوهفت می باشد که در پایان متن آمده است.
♦• در سال ۱۳۹۵ در مطالعات آمایش استان لرستان طرح مطالعاتی و تاسیس فرودگاه به عنوان برنامه اولویت دار قید شده است اما در طی سال های ۹۵ تا ۹۸ عیچگونه ردیف بودجه در قانون بودجه کشور پیش بینی نشده است.
♦• فرودگاه های مراکز استان در کشور بر سه پایه مقصدی استوار هستند. که برای فرودگاه الیگودرز این مقاصد ذکر شده است.
– مقاصد تجاری: تهران، اصفهان، اراک، خرم آباد، کرمانشاه و اهواز
– مقاصد زیارتی: مشهد، قم ، نجف، کربلا و مکه
– مقاصد سیاحتی :کیش، قشم و بندرعباس

✅با نگاهی به وضعیت اقتصادی و اجتماعی الیگودرز به نظر می رسد که تعداد مسافر برای مقاصد فوق به میزانی نباشد که برای خطوط هوایی خصوصی برپایی این خطوط صرفه اقتصادی داشته باشد. عدم استقبال از پروازهای فرودگاه های همجوار الیگودرز به گونه ای است که مقام های عالی استان را نگران و وادار به اظهار نظر در این خصوص کرده است. دو نمونه از اظهارنظرها در پی می آید:

احتمال تعطیلی پرواز اراک فرودگاه اراک

♦استاندار مرکزی:
دستگاه‌های اجرایی با حمایت مانع تعطیلی پرواز اراک به تهران شوند

منبع :سایت دانا

احتمال تعطیلی فرودگاه خرم آباد

♦استاندار لرستان:
خطوط هواپیمایی شرکت ها اقتصادی هستند که در صورت نبود مسافر، پروازهای خود در فرودگاه خرم آباد را لغو می کنند.
منبع : سایت ایرنا

✅پیشنهاد نهایی:
مطابق سند مطالعات آمایش استان لرستان در ۳۰ سال آینده الیگودرز به فرودگاه نیاز خواهد داشت و اقدام دکتر خدابخشی نماینده محترم از بابت طرح موضوع قابل تحسین است. اما ضرورت و اولویت امروز الیگودرز فرودگاه نیست، جوانان الیگودرز امروز به شغل و درآمد نیاز دارند پیشنهاد می کنم که نماینده محترم انرژی و هزینه این پروژه که در کوتاه مدت نفعی برای مردم ندارد را صرف تدوین طرح چشم انداز توسعه ۳۰ ساله الیگودرز با شرایط زیر نمایند.
برنامه سیاستهای توسعه همه جانبه و پایدار الیگودرز با چشم اندازی ۳۰ ساله تدوین گردد. این طرح با هدایت کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور و زیر نظر نماینده محترم اجرا شود. نظرات نمایندگان ادوار الیگودرز، فرمانداران قبلی و حال حاضر، مدیران دستگاه های دولتی، شهرداران و شورای شهر، صاحبان مشاغل و حرف، کارشناسان الیگودرزی جمع آوری و بر اساس اسناد بالادستی تنظیم و به عنوان سندی لازم الاجرا مبنای اقدامات نمایندگان دوره های آتی مجلس و سازمان های دولتی قرار گیرد. در تدوین سند چشم انداز ۳۰ ساله تجربیات پیشین سازمان برنامه و بودجه می تواند راهگشا باشد.

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

الیگودرز و لزوم توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی

صنایع تبدیلی کشاورزی، ضرورت اساسی برای توسعه بخش کشاورزی الیگودرز

الیگودرز به پایان دادن خام فروشی و فرآوری محصولات کشاورزی، دامی و معدنی نیازمند است.  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.