خانه / درباره الیگودرز / اخبار الیگودرز / جعل حقایق ، خودمان را گول نزنیم به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولین

جعل حقایق ، خودمان را گول نزنیم به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولین

۱۲ آذر روز جهانی معلولین، با جعل حقایق و عنوان های جایگزین برای اتفاقات و رخدادها ، خودمان را گول نزنیم .

معلولین خیریه طاها و پرسنل

در گذشته اغلب و این سال ها بیشتر مرسوم شده است که کاستی ها را جوری نامگذاری و نمایش می دهیم که گویا خیر و برکت است و نعمت بزرگی است.
با آب و تاب در مورد موضوع شعار می دهیم و در برخی مراسم هم مسئولین بر آن شعار سوار می شوند و پله های ترقی را می پیمایند.
یکی از این هزاران شعار این است که “معلولیت محدودیت نیست”، نمی دانم اولین بار کدام شیرپاک خورده ای و برای نیل به چه مقصودی این شعار را در دهان مسئولین کشور گذاشت.
خالق این جمله هر کس بود و با هر نیتی این کار را انجام داده است نتیجه کارش خدمت به معلولین نشد و در حد شعار باقی ماند تا مسئولین هر کجا که کم آوردند به شعار روی بیاورند و افاضه بفرمایند که “معلولیت محدودیت نیست”.
شاید برای برانگیختن معلولین و ورودشان به زندگی و کار، این شعار ساخته شده باشد، اما واقعیت این است که تاثیر بسزایی نداشته و اغلب افراد معلول به این جمله اعتقادی ندارند.
معلولیت محدودیت است، مگر می شود به کسی که پای رفتن ندارد، چشم دیدن ندارد، دست خوردن ندارد، گوش شنیدن ندارد، بگوئیم که او هیچ محدودیتی ندارد. قطعاً هر نقصی که در سیستم بدن انسان ایجاد شود معلولیت است.
در جامعه امروزی هرکسی به نوعی محدودیت دارد که در برخی افراد مانند معلولان، این محدودیت آشکار است ولی در عین حال اگر توانمندی‌های این افراد دیده و تقویت شود، بسیاری از مشکلات آنها حل خواهد شد.
یک معلول نیاز به شعار ندارد که او را غیر واقعی مورد لطف قرار دهیم. معلول به شرایط مساعدی نیاز دارد که توانایی های دیگری از استعدادهای خدادادی را تقویت و به منصه ی ظهور برساند.
برای ایجاد روحیه و توجه به این عزیزان برای ایجاد امید به زندگی نیازی نیست که نام های دیگری را برای نقص های جسمانی آنها ابداع کنیم.
اگر نمی توانیم برای نابینایان شرایط بهتری را فراهم کنیم انتخاب نام روشندل هم برای آنها دردی را دوا نمی کند. اتفاقاً بیشتر آنها دوست دارند که با همان تعاریف مصطلح معرفی شوند.
اگر می خواهیم برای معلولان گام مثبتی برداریم باید اقدامات زیر در دستور کار قرار گیرد:

نقش مردم در برخورد با معلولین

الف- پذیرش معلولین در اجتماع فرهنگ سازی شود تا این عزیزان به راحتی در سطح جامعه حضور یافته و مانند انسان های دیگر به راحتی زندگی کنند.
مردم با حس ترحم به آنها نگاه نکنند یا اینکه برای سلامتی خودشان در مقابل آنها خدا را شکرگزاری نکنند؛ که این موضوع بدترین ضربه روحی به معلولین و خانواده آنهاست.

نقش دولت در برخورد با معلولین

ب- دولت باید شرایط زندگی آبرومندانه را برای این عزیزان(بویژه آنانکه از حمایت خانواده برخوردار نیستند) فراهم کند تا در سختی و مشقت زندگی را سپری نکنند. با پرداخت مبلغ حدود ۱۰۰۰۰۰ تومان ماهانه به یک معلول دردی از این عزیزان دوا نمی شود. این مبلغ کفاف یک مرحله درمان آنها را نمی کند.

نقش طبقات مرجع در برخورد با معلولین

ج- طبقات مرجع اجتماعی مانند سلبریتی ها، نویسندگان، بازیگران، خوانندگان هر کس که در جامعه از شهرت برخوردار است می تواند نقش مهمی را در ایجاد انگیزه برای معلولین داشته باشند. درخواست حمایت از این عزیزان، منظور حمایت مالی نیست بلکه توجه به آنها در مناسبت های مختلف می باشد که سبب افزایش امید به زندگی در آنها می شود.

در پایان لازم است که ذکر کنم بنده افتخار خدمتگزاری به یکی از این عزیزان (دخترم رژین) را خدا نصیب فرموده است.

رژین بسحاق

سربلند باشید
منوچهر بسحاق

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

سازمان داوطلبان هلال احمر - الیگودرز

روز جهانی داوطلبان و دیدار با دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور

به مناسبت روز جهانی داوطلبان جمعی از الیگودرزی های مقیم تهران با یعقوب سلیمانی دبیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.