خانه / درباره الیگودرز / تاریخ الیگودرز / شهدا و رزمندگان الیگودرز / زندگینامه معلم وارسته و خدمتگزار مردم شهید محمد جواد توکلی از شهدای حاج عمران

زندگینامه معلم وارسته و خدمتگزار مردم شهید محمد جواد توکلی از شهدای حاج عمران

اردیبهشت یاد آور رزم و دلاورمردی های رزمندگان الیگودرز از جمله شهید محمد جواد توکلی در هشت سال دفاع مقدس در مقابل عراق است.

 شهید محمد جواد توکلی از شهدای حاج عمران

تولد و تحصیلات شهید محمد جواد توکلی به عشایر و محرومان

 شهید محمد جواد توکلی در آغوش گرم و پُر محبت خانواده مذهبی در شهرستان الیگودرز به دنیا آمد و در سال ۵۶ موفق به اخذ دیپلم شد.

او در همان ایام موفق شد در رشته الهیات در دانشگاه فردوسی مشهد قبول شود و فعالیت های انقلابی و مبارزه علیه رژیم ستم شاهی را در همان دانشگاه شروع نماید.

در همان سالهای ورود به دانشگاه ایشان توفیق یافت با حضور در جلسات درس حضرت آیت الله طباطبایی و شهید هاشمی نژاد حضور یابد تا از برکات معنوی آن جلسات روح تشنه خود را از معارف الهی آن سیر آب سازد

شهید محمد جواد توکلی جهادگر حامی محرومان

خدمات پس از پیروزی انقلاب شهید محمد جواد توکلی به عشایر و محرومان

وی در ۱۹ دی همان سال نقش خود را در مبارزه با رژیم سفاک پهلوی آشکار کرد و حضور بسیار چشم گیری در تظاهرات خیابانی و پخش اعلامیه امام خمینی (ره) داشت.

تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب و در سال ۵۷ برای فعالیت های فرهنگی به شهرستان الیگودرز رجعت نمود و در جهاد سازندگی عهده دار سازمان امور عشایری شد تا خدمات صادقانه خود را نثار مردم عشایر شهید پرور این شهرستان نماید .

همان زمان با آغاز ناامنی‌های در کردستان عازم این منطقه شد و با همراهی دوستان خود به مبارزه به دمکرات و کومله پرداخت تا در جهت حفظ انقلاب و امنیت کشورمان سهم خود را ادا کند.

حضور  شهید محمد جواد توکلی در جبهه های جنگ8 ساله

حضور  شهید محمد جواد توکلی در جبهه های نبرد

با شروع جنگ تحمیلی بصورت داوطلبانه عازم منطقه عملیاتی جنوب شد، تا وفاداری خود را به دین و کشور عزیزمان اسلامی مان ایران پیش تر از پیش ثابت نماید. در طول دوران دفاع مقدس این شهید بزرگوار در شش عملیات دلاورانه علیه بعثیون کافر شرکت داشت و در کنار دیگر رزمندگان دلاور ایران اسلامی به مدت ۲۵ ماه نقش آفرینی می کرد.

با بازگشایی دانشگاهها برای ادامه تحصیل عازم مشهد مقدس شد تا در سطوح بالاتری هستی خود را در راه اهداف انقلاب اسلامی فدا نماید.در همین برهه از طریق لشکر ۵ نصر مجدداً عازم جبهه شد و در منطقه عملیاتی غرب کشور از ناحیه دست مجروح گردید.

وی در سال ۱۳۶۴ با درجه لیسانس الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه مشهد فارغ التحصیل، و در اداره آمورزش و پروش شهرستان ازنا بعنوان دبیر مشغول تدریس گردید‌.

حضور  شهید محمد جواد توکلی در جنوب

آخرین نبرد و شهادت شهید محمد جواد توکلی

با وجود اینکه تحصیلات وی به پایان رسیده بود و از یک شغل و زندگی رفاهی برخوردار بود، ندای ملکوتی هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام در گوشش چنان جذبه ای بوجود آورده بود که بار دیگر در فروردین سال ۶۵ باز هم عازم جبهه گردید و در تاریخ ۳۰ اردبیهشت درعملیات حاج عمران در سن ۲۷ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و به خیل شهدای دفاع مقدس پیوست .

پیکر مطهر این شهید بزرگوار بعد از ۸ سال به گونه ای به زادگاهش مراجعت نمودکه نه سر به تن داشت نه دست و نه قامتی که خانواده آن را به آغوش کشد تا رنج و آلام دوری سالها را تسکین بخشد. پیکر این شهید مطهر در گلزار شهدای شهرستان الیگودرز بخاک سپرده شد.

آخرین حضور  شهید محمد جواد توکلی در جنگ

یادی از رزمندگان همراه شهید محمد جواد توکلی

در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان الیگودرز رزم های به یادماندنی را به سرانجام رساندند. عملیات حاج عمران با ۶۶ شهید از گردان های شهدا و ابوذر از رزم های جانانه رزمندگان الیگودرز بود که شهید محمدجواد توکلی نقش بی بدیلی در این عملیات داشته است.

برای مطالعه برای آشنایی با حماسه حاج عمران و نثش دلاورمردان الیگودرزی مطلب زیر را مشاهده کنید: عملیات «حاج عمران» رزمندگان و ۳۰۰ شهید لرستانی و شهدای الیگودرز که مانع از تصرف پیرانشهر شدند

امسال (اردیبهشت ۱۴۰۰) در بزرگداشت شهدا و رزمندگان الیگودرز در هشت سال دفاع مقدس بزرگداشت های مردمی بسیاری برگزار گردید.

 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

شهیدان الیگودرز در حاج عمران

فصل لاله های واژگون و پرپر شدن ۶۵ لاله الیگودرز در حاج عمران

۳۱ اردیبهشت سالروز عملیات غرور انگیز لشگر ۵۷ حضرت ابوالفضل(ع) لرستان در منطقه حاج عمران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.