هوش مصنوعی chatGPT چیست؟

هوش مصنوعی ChatGPT یک سیستم چت هوشمندِ الگوریتمی به شمار می‌رود که بر اساس منابع مبتنی بر اینترنت، تربیت می‌شود تا یک رفتار شبیه به انسان از خود نشان دهد.

what is chatGPT گردآوری و انتشار رژان بسحاق

هوش مصنوعی — به انگلیسی: smart mind یا fake mind یا Artificial intelligence به اختصار: AI — هوشی است که توسط ماشین‌ها ظهور پیدا می‌کند، در مقابل هوش طبیعی که توسط جانوران شامل انسان‌ها نمایش می‌یابد. کتاب‌های AI پیشرو، این شاخه را به عنوان شاخه مطالعه بر روی «عوامل هوشمند» تعریف می‌کنند: هر سامانه‌ای که محیط خود را درک کرده و کنش‌هایی را انجام می‌دهد که شانسش را در دستیابی به اهدافش بیشینه می‌سازد.
برخی از منابع شناخته شده از اصطلاح «هوش مصنوعی» جهت توصیف ماشینی استفاده می‌کنند که عملکردهای «شناختی» را از روی ذهن انسان‌ها تقلید می‌کنند، همچون «یادگیری» و «حل مسئله»، با این حال این تعریف توسط محققان اصلی در زمینه AI رد شده‌است.

کاربردهای AI شامل موتور جستجوهای پیشرفتهٔ وب (مثل گوگل)، سامانه توصیه‌گر (که توسط یوتیوب، آمازون و نتفلیکس استفاده شده‌اند)، فهم زبان انسان‌ها (همچون سیری، دستیار گوگل و الکسا)، خودروهای خودران (مثل تسلا)، تصمیم‌گیری خودکار و رقابت در بالاترین سطوح سامانه‌های بازی استراتژیک (همچون شطرنج و گو). با بیشتر شدن توانایی ماشین‌ها، وظایفی که نیازمند «هوشمندی» هستند اغلب از تعریف AI برداشته می‌شود، پدیده‌ای که به آن اثر هوش مصنوعی گفته می‌شود به عنوان مثال، فهم نوری کاراکتر را اغلب از چیزهایی که AI در نظر گرفته می‌شوند مستثنی می‌کنند، چرا که این فناوری تبدیل به فناوری عادی و روزمره‌ای شده‌است.

هوش مصنوعی روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و شاهد توسعه محصولات جذاب و البته بعضاً ترسناکی با هوش مصنوعی هستیم. یکی از مدل‌های هوش مصنوعی که در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی بپا کرده، یک چت‌بات به نام «ChatGPT» است. این چت‌بات توسط OpenAI توسعه یافته؛ استارتاپی که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن است.

هوش مصنوعی ChatGPT یک نمونه اولیه از چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید کند. در‌حقیقت ChatGPT جدیدترین نسخه از GPT، خانواده‌ای از هوش مصنوعی با قابلیت تولید متن به‌حساب می‌آید.

هوش مصنوعی ChatGPT

هوش مصنوعی ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

این چت‌بات که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توسعه پیدا کرده است، از طریق یک رابط کاربری گفت‌وگو‌محور، به سؤالات پاسخ داده و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ابزار از طریق یک نمونه عظیم از اطلاعات اینترنت آموزش داده شده است.

چت‌بات جدید OpenAI چه کاربردهایی دارد؟
این چت‌بات را می‌توان به‌گونه‌ای جایگزین گوگل توصیف کرد؛ چرا که می‌تواند توضیحات ارائه کند، به سؤالات پیچیده پاسخ دهد و برای مواردی مانند نحوه نوشتن کد و حل مشکلات، راه‌حل ارائه کرده و همچنین پرسش‌ها را بهینه کند. همین موضوع باعث شده است تا گوگل احساس خطر کند و به‌دنبال رونمایی از رقیب آن باشد.

اگرچه شاید با نسخه اولیه روبه‌رو باشیم، اما در همین مدتی که به‌صورت عمومی عرضه شده است، کاربردهای فراوانی برای آن پیدا شده و تقریباً هر روز در صدر اخبار قرار دارد. برای مثال چت جی‌پی‌تی توانسته است رکورد سریع‌ترین رشد یک برنامه در تاریخ را بزند و در امتحانات دانشگاهی قبول شود.

طبق برخی پیش‌بینی‌ها، چت جی پی تی می‌تواند پایان‌دهنده مشق و تکلیف در مدارس باشد و حتی کسب‌وکار گوگل را نابود کند. هوش مصنوعی ChatGPT برای نوشتن مقالات علمی هم مورد استفاده قرار گرفته است که همین موضوع باعث شده تا مجلات علمی معتبر جهان استفاده از آن به‌عنوان نویسنده را ممنوع کنند.

پ.ن ۱: استفاده از این چت‌بات به دلیل تحریم ها در ایران امکانپذیر نمی باشد. دو راه حل برای استفاده از این ربات برای شما وجود دارد اول اینکه در توئیتر از بات(ربات) رابط چت‌بات در استفاده کنید تا او جستجوهای شما را ارسال و پاسخ ها را برایتان بازگرداند. راه حل دوم دسترسی به یک شماره مجازی از طریق شرکت های واسط است که در اینترنت قابل جستجو هستند.

پ.ن ۲: به زودی افراد بسیاری آموزشهای کسب درآمد از طریق chatGPT را راه اندازی و شما را به خرید این آموزشها تشویق خواهند کرد، پیشنهاد من این است که خودتان این راه حل را تحقیق و آموزشهای لازم را به دست بیاورید. البته خود چت‌بات chatGPT هم راهنمایی بسیار خوبی برای این آموزش است به شرط آنکه رابطه اتان برقرار شده باشد.

منابع:
ویکیپدیا
وب سایت دیجییاتو

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

سوغات الیگودرز

۵ محصول مهم از صنایع دستی الیگودرز

صنایع دستی الیگودرز پیش از آنکه به عنوان کالایی برای عرضه به عنوان سوغات شهر …

یک توضیح

  1. مطلب بسیار عالی ..ممنون از وقتی که گذاشتین و مطلب تهیه کردین 🌷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.