خانه / درباره الیگودرز / فرهنگ الیگودرز / محصولات فرهنگی الیگودرز / کتاب الیگودرز / حافظ از دیدگاه فنون بلاغی اثر زنده یاد محمود گودرزی

حافظ از دیدگاه فنون بلاغی اثر زنده یاد محمود گودرزی

حافظ از دیدگاه فنون بلاغی حاصل تلاش های علمی مبتنی بر دانش زنده یاد محمود گورزی است که در نوع خود بی نظیر است.

استاد زنده یاد محمود گودرزی، از معدود کسانى هستند که در این عرصه فرس رانده‌اند و راه سپرده‌اند و با مرکب بلاغت از شاهراه شیراز حافظ، به شیرازۀ شعر نافذ او دست یافته‌اند و متاع خویش فرا روى علاقه‌مندان وى نهاده‌اند.

حافظ از دیدگاه فنون بلاغی

مشخصات کتاب حافظ از دیدگاه فنون بلاغی

 

دسته بندی ادبیات
موضوع اصلی فنون بلاغی  در شعر حافظ
موضوع فرعی فنون بلاغی
نویسنده دکتر محمود گودرزی
شمارگان ۳۰۰۰
نوبت چاپ ۱
سال انتشار ۱۳۷۹
قطع و نوع جلد وزیری، شومیز
تعداد صفحه ۳۳۶ صفحه

معرفی مختصر حافظ از دیدگاه فنون بلاغی

بعد حافظ دهنى خوش به غزل باز نشد
عارفان قفل ادب بر در این خانه زدندحافظ، این غزل سراى بزرگ ایران و جهان، نزد مردم از همه مقبول‌تر است و مشهورتر. شعر او را همه مى‌خوانند؛ که هم ادیب محفل ادب است و هم جلیس مجلس طرب؛ در عقیده و دین و سنّت و آیین مردم نفوذ کرده است؛ «آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش.»
حافظ بهتر از هر سخنور دیگر، از آرایه‌هاى سخن سود برده و از ترفندهاى شاعرانه بهره جسته است. وى واژه‌ها را چنان برگزیده است که خنیایى، آواها را. شعر او جان موسیقى است و اندکى فراتر از آن.
شعر حافظ ترکیبى از اندیشه‌هاى متنوع و هنرهاى پیچیدۀ لفظى و معنوى است. از بلندى معنى و عمق مضمون آن که بگذریم، ظرافت و زیبایى مفردات، اعجاز در کلام و مصنوعیّت بى‌تکلّف و ابهام و ایهام در آن هنگامه‌اى بپاکرده است.
از آنجا که زیبایى در غزل‌هاى حافظ، برترین گونۀ زیبایى است براى شناختن نغزها و حظ بردن از رمزها در شعر حافظ، ناگزیر از آموختن دانش‌هایى هستیم که رمزها و نغزها را براى ما آشکار سازند، «که نه هر کو ورقى خواند معانى دانست.»
از آن روى که «فنون بلاغى» غالبا با زبان و ادب عرب، قرین است، در زبان فارسى در محاق فراموشى مانده است و در باب «علم معانى» رهى نسپرده در پیش روى است.
نویسندۀ کتاب، از معدود کسانى هستند که در این عرصه فرس رانده‌اند و راه سپرده‌اند و با مرکب بلاغت از شاهراه شیراز حافظ، به شیرازۀ شعر نافذ او دست یافته‌اند و متاع خویش فرا روى علاقه‌مندان وى نهاده‌اند.
به کوى عشق منه بى‌دلیل راه قدم
که من به خویش نمودم صد اهتمام و نشد
مباحث کتاب : احوال اسناد خبرى ، استرحام ، قرینۀ لفظى، قرینۀ معنوى، تقریر مسندالیه ، تشبیه ف استعاره ، …

 

مختصری از زندگینامه زنده یاد محمود گودرزی قاضی، نویسنده، حافظ و مولانا شناس الیگودرزی به درخواست وب سایت روزالیگودرز و توسط فرزند ایشان دکتر سیامک گودرزی ارسال شده است. برای مطالعه زندگینامه ایشان بر روی لینک کلیک کنید: زنده یاد محمود گودرزی قاضی، نویسنده، حافظ شناس و مولانا شناس الیگودرزی

برای تهیه کتاب حافظ از دیدگاه فنون بلاغی  و سایر کتاب های استاد محمود گودرزی از سایت مجمع علمی و فرهنگی مجد بازدید فرمایید. 

 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

منظومه مرزبان نامه و کلیله و دمنه حسین معصومی

منظومه مرزبان نامه – سروده حسین معصومی شاعر الیگودرزی

منظومه مرزبان نامه به نثری ساده توسط سید حسین معصومی شاعر الیگودرزی سروده شده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.