خانه / درباره الیگودرز / اخبار الیگودرز / زندگی نامه زنده یاد استاد خسرو تاج (تاجدیوند) هنرمند و مجری توانمند الیگودرزی

زندگی نامه زنده یاد استاد خسرو تاج (تاجدیوند) هنرمند و مجری توانمند الیگودرزی

استاد خسرو تاج (تاجدیوند) همواره به میهن، لرستان و دیار الیگودرز عشق می ورزید و عاشقانه مردمان شهرش را دوست داشت ، صدای زیبا و دلنشین او در همایش ها و گردهمایی ها نوازشگر گوش مخاطبین بود.

استاد خسرو تاج (تاجدیوند) علاوه بر فعالیت سازمانی و اداری، سالها بعنوان ‌مجری با رادیو معارف، شب و فرهنگ همکاری داشت.

وب سایت روزالیگودرز با هدف معرفی مشاهیر و بزرگان الیگودرز به مردم و بویژه جوانان و نسل های آینده اقدام به انتشار زندگینامه این عزیزان نموده است. آنچه در پی می آید زندگینامه استاد مسلط صحنه و اجرا در حوزه مجری گری می باشد که به درخواست وب سایت روزالیگودرز و با همراهی فرزندان گرامی ایشان  تهیه شده است.

به دانش فزای و به یزدان گرای

   زدانش نخستین ، به یزدان گرای                                              کجاهست وباشد ، همیشه به جای

استاد خسرو تاجدیوند  ملقب به خسرو تاج فرزند مسعود در اول فردوردین ماه سال ۱۳۳۵ در شهرستان الیگودرز چشم به جهان گشود.

استاد خسرو تاج جوانی

دوران کودکی خود را در الیگودرز شهر آبا و اجدادی خود سپری کرد پدربزرگ مادری ایشان حاج محمود توکلی و پدربزرگ پدری ایشان کربلایی اسفندیار تاج دیوند از خطه لرستان است.

پس از طی نمودن دوران کودکی خود به همراه خانواده به شهر اهواز مهاجرت کردند و چند سالی را در استان خوزستان گذراندند. وی به دلیل انتقالی و جابجایی شغلی پدر به شهر اصفهان ،فولادشهر تغییر محل سکونت دادند.

 

دوران ۴ ساله  را در بهترین دبیرستان اصفهان به نام دبیرستان هراتی واقع در ابتدای خیابان کمال اسماعیل گذراند ایشان در کودکی علاقه و گرایش وافری به زبان شیرین پارسی داشتند از همین روی با انواع و اقسام کتب شعر و نثر مانوس گشتند و تسلط کامل به متون ادبی پیدا کردند.

استاد خسرو تاج مجری الیگودرزی

اندک اندک ایشان به واسطه صدای گوش نواز خود و در کنار درس و تحصیل علم  زیر نظر اساتید بزرگ همچون استاد بزرگ جلال الدین تاج اصفهانی هنر خود را در کاخ جوانان اصفهان و حوزه های هنری معتبر به معرض نمایش می گذاشت وبا صدای زیبایی که به طور ذاتی خداوند در وجودش نهاده بود به دنبال هنر و هنرپروری می گشت.

در سن هفده سالگی با کارگردانی تئاتر که تمرینهای خود را در آمفی تئاتر آریامهر ذوب آهن انجام می دادند کار هنری خود را شروع کرد و شهر اصفهان که مهد هنر است را برای اینکار انتخاب کرد.ایشان جزء شاخص ترین مجریان و هنرمندان در دهه ۶۰،۷۰،۸۰ شناخته شدند.

استاد خسرو تاج مجری شاخص

شادروان تاج مردی بود سلیم‌النفس و با مناعت طبع هرگز در طول مدت زندگی اش به خاطر مال دنیا و مسائل مادی به کسی کرنش نکرد و به این خاطر مدح کسی را نگفت ، و همه را با نام خیر یاد می‌کرد، شاید کسی به خاطر نداشته باشد که او حتی یک بار از کسی گلایه کند یا از کسی بد بگوید او حتی اگر از کسی رنجشی می‌دید و خاطرش آزرده می‌شد، این رنج و آزردگی را با سکوت بزرگوارانه‌ ای تحمل می‌کرد.

استاد خسرو تاج عزیز

تاج از استادانش با احترام فراوانی یاد می‌کرد. با دوستانش با مهربانی و عطوفت رفتار می‌کرد و حتی تا آخرین روزهای عمرش به اغلب دوستانش سرکشی و احوال پرسی می کرد.

او با شاگردانش نیز با عطوفت و مهربان بود و مانند پدری خود را موظف به غمخواری آنان می‌دانست. شادروان تاج در زندگی یک همسر اختیار کرد و همیشه از او به عنوان یک کدبانوی خانه‌دار مهربان و دلسوز که موجب و موجد گرمی کانون خانوادگی اوست نام می‌برد.

استاد خسرو تاج مهربان

خداوند به استاد  تاج از این همسر ۴ فرزند عطا کرد؛ چهار دختر به نام‌های: نکیسا فارغ التحصیل در رشته زبان و ادبیات عرب ،ندا کارشناسی  ارشد اقتصاد انرژی ، آرینا کارشناسی ارشد بیوتکنولوژِی ، شایسته تکنولوژیست اتاق عمل.

استاد خسرو تاج شروع دوران کار خود را از ذوب آهن اصفهان آغاز کرد .وی جز کارمندان عالی رتبه به شمار می رفت.

استاد خسرو تاج گوینده

  • از سال ۱۳۵۳ تا سال ۱۳۶۲ کارمند عالی رتبه ذوب آهن اصفهان
  • از سال ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۷۹ کارمند عالی رتبه در سمت حسابدار- رییس روابط عمومی –رئیس شورای کارمندی و کارگری  در شرکت پارس فاستون
  • از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۰ رئیس روابط عمومی کار و امور اجتماعی استان اصفهان
  • از سال ۱۳۷۹ تا سال۱۳۸۱ کارمند عالی رتبه در شرکت توسعه و عمران الیگودرز
  • از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۳کارمند عالی رتبه در شرکت  مهندسین مشاور پارس رای آب و در سال ۱۳۹۳ بازنشسته شد.

وی در کنار کار سازمانی  دولتی واداری ، هنر را فراموش نکرد و همواره هنر در راس امور زندگیش بود .در تمامی اجراهای رسمی از بهترین گویندگان و مجریان کشور بود واز دوران جوانی و نوجوانی در  تمامی مراسم های بزرگ بهترین مجری و گوینده بود.

استاد خسرو تاج و همکاران

در دوران جوانی کار اجرا را به زیبایی و تسلط بالا انجام می داد و در بداهه گویی استادی متبحر بود.اهل قلم و شعر و ادب بود ولی هیچگاه تلاشی برای چاپ شعر ها و مطالبی که بداهه می گفت نکرد.

خسرو تاج با شبکه های رادیویی مختلفی در ارتباط بود و همکاریهای مستقیمی داشتند و چندین سال با رادیو معارف و رادیو فرهنگ همکاریهای تنگاتنگ داشتند.

استاد خسرو تاج و رادیو

هنر در زندگی ایشان همیشگی بود و در راه هنر همیشه به فکر سازندگی و بالندگی بود. ایشان همچنان بعد از بازنشستگی کار هنری را رها نکرد و جز بهترین اساتید فن بیان و ارتباط موثر بود و در دانشگاه فرهنگیان اصفهان به تدریس مشغول بود و عاشقانه هر آنچه را در ذهن و تفکر خود داشت در حین تدریس ،به دانشجویان آداب سخن و فن بیان را آموزش می داد .

استاد خسرو تاج در حال اجرا

استاد خسرو تاج هماره در تلاش بود که دنیای هنریش را وسعت دهد ولی به دلیل بیماری نتوانست به آنچه که می خواست و دنبالش بود برسد. و در نهایت طی سفری که به شهر و زادگاهش الیگودرز جهت اجرای سمیناری دعوت شده بود به دلیل ایست قلبی در همان جا در سن ۶۳ سالگی در دوم مهرماه سال ۱۳۹۸ برای همیشه چشم از جهان فرو بست و طبق خواسته قلبی خودش در همان زادگاهش الیگودرز به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش همیشه جاویدان.

 

وب سایت روزالیگودرز برای این هنرمند مهربان و دوست داشتنی از دیار الیگودرز آرزوی آرامش ابدی دارد.

 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : برزین بسحاق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

سازمان داوطلبان هلال احمر - الیگودرز

روز جهانی داوطلبان و دیدار با دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور

به مناسبت روز جهانی داوطلبان جمعی از الیگودرزی های مقیم تهران با یعقوب سلیمانی دبیر …

یک توضیح

  1. مصطفی عباسی

    زنده یاد استاد خسروتاجدیوند پرورده دست نامدار عرصه آواز ایران تاج اصفهانیست، پس اگر ایشان(استاد تاجدیوند)را تاج الیگودرز بخوانیم گزافه نگفته ایم،
    یاد و صدای ملکوتی ایشان در اذهان عاشقان این خاک جاودانه است
    مصطفی عباسی الیگودرزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.