خانه / درباره الیگودرز / تاریخ الیگودرز / آثار باستانی الیگودرز / شورای بین‌المللی موزه‌ها وارد۷۴ امین سال تشکیل شد

شورای بین‌المللی موزه‌ها وارد۷۴ امین سال تشکیل شد

شورای بین‌المللی موزه‌ها امسال ۷۴ امین  سالگرد تشکیل خود شد. 

وب سایت روزالیگودرزبا هدف معرفی اهل فرهنگ الیگودرز به مردم و بویژه جوانان و نسل های آینده اقدام به انتشار این مطلب نموده است. آنچه در پی می آید معرفی شورای بین‌المللی موزه‌ها،کمیته ملی موزه های ایران و موزه مردم شناسی الیگودرز است که امیدواریم برای شما بازدید کننده محترم مفید باشد.

شورای بین‌المللی موزه‌ها موزه مزدم شناسی الیگودرز

شورای بین‌المللی موزه‌ها

شورای بین‌المللی موزه‌ها (انگلیسی: International Council of Museums‎) یا به اختصار (ICOM)، تنها سازمان تخصصی موزه‌ای و موزه‌داران در سطح جهانی است که به ارتقاء و محافظت از میراث‌های طبیعی و فرهنگی کنونی و گذشته، محسوس و نامحسوس، می‌پردازد. این سازمان مردم‌نهاد که در سال ۱۹۴۶ پایه‌گذاری شد تقریباً ۳۰٬۰۰۰ عضو در ۱۳۷ کشور جهان دارد.

مقر ICOM در شهر پاریس، فرانسه قرار دارد. ICOM روابط رسمی با یونسکو دارد، و به ارائه مشاوره به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می‌پردازد. این سازمان همچنین همکاری‌های نزدیکی با سازمان جهانی مالکیت فکری، پلیس بین‌الملل، و سازمان جهانی گمرک دارد که کمک مهمی به جلوگیری از قاچاق اشیای تاریخی و فرهنگی و نیز پاسداری از میراث جهانی در هنگام خطرهای طبیعی و بشرساخته هستند.

کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)

ایکوم بزرگ‌ترین خانواده جهانی موزه شناسان و سازمان‌هایی است که به نحوی با تعریف موزه در ارتباط هستد و از نقطه نظر صلاحیت علمی در این زمینه در جهان در جایگاه و مرتبه نخست قرار دارد. شورای بین‌المللی موزه‌ها تنها سازمانی است که اطلاعات مورد نیاز موزه‌ها را ارایه می‌دهد. از سال ۱۹۴۶ سازمان ایکوم با ارایه خدمات به اعضای کمیته موزه‌های سراسر جهان آنان را در زمینه حفظ و حراست از گنجینه‌های ملی‌شان و تبادل تاریخ و فرهنگ یاری رسانده است. همچنین ایکوم از رهنمودهای موسسه های ذیربط بهره می‌جوید.

در همین ارتباط بیش از نیم قرن از تشکیل کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) می‌گذرد. در بهمن ماه ۱۳۲۸ برابر با ۱۹۵۰ میلادی، کمیسیون ملی یونسکو در ایران به منظور بهبود و توسعه موزه های کشور و ایجاد ارتباط بین موزه های ایران با موزه های سایر کشورهای جهان، استفاده از آخرین مطالعات و تحقیقات مربوط به موزه و جلب توجه عامه مردم به موزه ها و نقشر آن در تعلیم و تربیت کمیته تخصصی موزه های ایران را با حضور کارشناسان، صاحبنظران آثار تاریخی، موزه داران، مدیران موزه ها و نمایندگان نهادهای ذیربط تشکیل داد.
اساسنامه کمیته، نخست در سال ۱۳۲۹ تهیه شد و سپس در سال های ۱۳۳۶ و ۱۳۴۷ اصلاحاتی روی آن صورت گرفت. کمیته ملی موزه های ایران از بدو تاسیس خود با شورای جهانی موزه ها ارتباط مستقیم دارد و در دی ماه ۱۳۵۰ کمیته در شورای مورد نظر به رسمیت شناخته شد[۱].  وظایف این کمیته را می‌توان به شرح ذیل خلاصه نمود.
وظایف:
۱-    محقق نمودن هدف‌ها و برنامه‌های ایکوم و کمیته ملی ایکوم ایران
۲-    تشویق عضویت موزه‌ها و کارکنان حرفه‌ای موزه‍‌های ایران در ایکوم و انجام اقدامات مربوط به عضویت ایکوم
۳-    ایفاگر نقش ابزار اصلی ارتباط بین ایکوم و اعضای آن در ایران
۴-    پیگیر منافع ایکوم در ایران و منافع اعضای ایرانی در ایکوم
۵-    برقراری ارتباط دائمی با ایکوم، کمیته‌های بین‌المللی، سازمان منطقه‌ای (به خصوص ASPAC) وابسته و کمیته‌های ملی دیگر کشورها و موزه های مختلف در کشورهای جهان و انتقال نتایج مطالعات، جلسات و تحقیقات آن‌ها به موزه‌های ایران
۶-    برقراری هماهنگی بین فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان‌های اداره کننده موزه ها، کارشناسان و انجمن‌های موزه‌ای در ایران
۷-    همکاری نزدیک با کمیسیون ملی یونسکو در ایران در خصوص فعالیت موزه‌ها و برنامه‌های یونسکو در باره موزه‌ها
۸-    برگزاری جلسات یا دوره‌ها و کارگاه های آموزشی در موضوع فعالیت‌های تخصصی موزه‌شناسی و موزه‌داری
۹-    تشویق برگزاری نمایشگاه‌های بین موزه‌ای در ایران و در خارج از ایران با مشارکت موزه های ایرانی
۱۰-ایجاد و اداره پایگاه اطلاع‌رسانی در شبکه‌های جهانی درباره موزه های ایران
۱۱-کسب اطلاعات از کنفرانس‌ها، سمینارها، جلسه‌ها و برنامه‌های ایکوم و واحد های وابسته به آن و انعکاس به اعضاء و سازمان‌های مربوط به منظور حضور فعال و هماهنگ و بهره‌گیری از این نوع برنامه‌ها برای اداره مناسب‌تر موزه‌های ایران
۱۲-تهیه گزارش سالانه برای مجمع عمومی کمیته ملی و شورای اجرایی و کمیته مشورتی شورای بین‌المللی موزه‌ها، انتشار خبرنامه به زبان فارسی با بهره‌گیری از خبرنامه ایکوم و اخبار موزه‌های ایران برای اعضا و موزه های ایران و در نظر گرفتن خلاصه اخبار موزه های ایران به زبان انگلیسی در این خبرنامه برای ارسال به دبیرخانه ایکوم
۱۳- انتشار خبرنامه به زبان فارسی، با بهره گیری از خبر نامه ایکوم و اخبار موزه های ایران برای اعضاء و موزه های ایران و در نظر گرفتن خلاصه اخبار موزه های ایران به زبان انگلیسی در این خبرنامه، برای ارسال به دبیرخانه ایکوم

برای مطالعه مطلب کاملی که در مورد موزه مزدم شناسی الیگودرز نوشته شوده است بر روی لینک زیر کلیک کنید:                    موزه مردم شناسی الیگودرز

موزه مردم شناسی الیگودرز

علیرغم قدمت بالای شهرنشینی در الیگودرز  این شهر جز در چند مورد، از ابنیه تاریخی خالی میباشد که ان هم بدلیل اب و هوای این شهر وبارش نزولات جوی میباشد.
این موضوع سبب  می شد در گذشته نه چندان دور مهمانان وجهانگردان که به این شهر سفر میکردند فقط باید از طبیعت و حومه این شهر استفاده میکردند که سبب اتلاف وقت توریستها میگردید.
چند سالی است که مکانی جالب و دیدنی در این شهر احداث و دایر گردیده است که باعث جلب رضایت میهمانان و توریستها  و همچنین همشهریان فرهنگ دوست گردیده است .
این مکان موزه مردم شناسی شهر است که در مکانی با زیر بنای مفید حدودا ۲۰۰متر در بلوار شرقی کوچه شقایق ۵ میباشد که از قسمتهای متنوع و بسیار دیدنی ومنحصر بفرد تشکیل  گردیده است.

چنانچه نظری در خصوص مطلب دارید یا مطلب مستقلی در این خصوص دارید می توانید از طریق لینک زیر برایمان ارسال کنید. تماس با ما 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان شعر و پهنه ادبیات

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان پهنه ادبیات – مصطفی عباسی

ولی الله شاهسواری ستاره فروزان شعر و پهنه ادبیات است و هر کس که با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.