خانه / درباره الیگودرز / تاریخ الیگودرز / مشاهیر و بزرگان الیگودرز / عیسی کریمی ادیب و پژوهشگر زبان پارسی

عیسی کریمی ادیب و پژوهشگر زبان پارسی

عیسی کریمی ادیب، پژوهشگر ادب فارسی و صاحب نظر در روابط بین الملل است.

آنچه در پی می آید به درخواست سایت روزالیگودرز و به قلم خود ایشان می باشد. خواندن متن از آن جهت که علاوه بر اطلاع از زندگینامه یک همشهری، خوانش یک متن زیباست خالی از لطف نیست.

عیسی کریمی  نویسنده و اندیشمند الیگودرزی

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

بختیاری زاد و خاستگاهم دوزان
روستایی که به ایمان و به دانش نامی است
ز الیگودرزم
زاده ی ورزندان، کوی شیروخورشید
چشم در چشم سیاه یلدا
پا به دنیای شما بنهادم
تا پگه پلک زدم
که به خورشید رسم
«آشفته»

تحصیلات استاد عیسی کریمی در یک نگاه

زاده ی یلدای ۱۳۴۱ خورشیدی ، دانش آموز برتر همه ی سال های آموزشی در دبستان بدر ، راهنمایی داریوش و دبیرستان پهلوی ـ [دکتر شریعتی و امام خمینی (پس از پیروزی انقلاب اسلامی)] و دانشگاه های فردوسی ـ [کارشناسی الهیات و معارف اسلامی] ـ و پیام نور ـ [کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی] ـ . یادآوری : پذیرفته شده ی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد، که با رفتن به پاکستان و گرفتاری های دیگر از آن دانشگاه کناره گرفتم.

مبارزات و فعالیت های انقلابی عیسی کریمی

سال ۱۳۵۶ با پا نهادن به دبیرستان با راهنمایی و انگیزش دبیران متدین، انقلابی و زندان رفته، همراه شماری از هم شاگردی ها ، به یک هسته ی فرهنگی ـ اخلاقی ـ مبارزاتی پیوستم و با اندیشه و آرمان بزرگانی چون امام خمینی(ره)، آیت الله طالقانی(ره)، آیت الله منتظری(ره) و دکتر شریعتی(ره) آشنا شدم.

با پیروزی انقلاب اسلامی، این هسته «انجمن اسلامی دانش آموزان دبیرستان دکتر شریعتی» را پی نهاد که در آگاهی بخشی به دانش آموزان الیگودرز در برابر بوق و کرنای پرفریب گروه های چپ و التقاطی ، آوازه و جای گاه ویژه ای داشت و نگارنده از آغاز تا خردادماه ۱۳۵۹ مسئول بخش فرهنگی و انتشارات آن بود و مانند بسیاری از اعضا که به نهادهای انقلاب اسلامی نوپدید شهر پیوسته بودند، با «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» همکاری داشت.

عیسی کریمی در جبهه هاب مبارزه با دشمنان

روزگار بسیار تلخی که با تاخت و تاز صدامیان و امنیت شکنی گروهک های انقلاب ستیز برای ایران پیش آمده بود ، نگارنده را هم مانند همه ی ایران دوستان انقلابی به جبهه کشاند تا گامی هر چند کوچک برداشته باشد:
ـ غرب کشور(قلعه میرآباد، روانسر، جوانرود) در برابر گروهک های جدایی خواه و ضدانقلاب
ـ شمال عراق (فرماندهی محور شمال قرارگاه فجر رمضان)
وی همچنین در سی و هفت سال خدمت خود کوشیده است همه جا فرزند امین، کوشا و سرافراز ایران باشد و با هر گونه ویژه خواری ـ که بیماری بی درمان جمهوری اسلامی شده و دارایی های این مرز و بوم را به تاراج برده است و می برد ـ و گمارش های خاندانی ـ که نفس شایسته سالاری را بریده ـ بستیزد و زبان و خامه اش از این کار باز نایستد.

ارمغان این سازش ناپذیری، به گواهی سیاهه ی زیر ، دور ماندنش از هر گونه پست مدیریتی به ویژه پس از انتخابات مجلس چهارم تا هنگام بازنشستگی بوده است :
* عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی الیگودرز (۱۳۶۲-۱۳۶۰)
* مدیر تولید برنامه ی جوان صدای لرستان (۱۳۶۲)
* جهاد دانشگاهی مشهد : مدیر واحدهای فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد ، مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی مشهد ، مدیر کارگزینی ورفاه جهاد دانشگاهی مشهد (۱۳۷۰-۱۳۶۲) و در کنار این پیشه ، عضو شورای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ی الهیات و مسئول بخش فرهنگی آن نیز بود. (۱۳۶۵-۱۳۶۳)
* وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: مسئول کتابخانه، کارشناس مسئول انتشارات، کارشناس مسئول امور فرهنگی، معاون خانه فرهنگ ج.ا.ایران ـ لاهور ، وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ ج.ا.ایران ـ کویته ، مدیر مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد و سرانجام بازنشسته ! (۱۳۹۶-۱۳۷۰)

 

پژوهش های فرهنگی عیسی کریمی در مورد مشترکات فرهنگی ایران و پاکستان

سرتاسر بخش پایانی خدمت نگارنده با شبه قاره به ویژه پاکستان پیوند دارد و در این راستا افزون بر پژوهش های کاربردی بسیار که در شناخت بهتر فرهنگ و مردم پاکستان برای دستگاه های بهره بردار به انجام رسانده ، نوشتارهای پژوهشی و فرهنگی فراوانی پیرامون مشترکات فرهنگی دو کشور به زبان های فارسی، اردو و انگلیسی در روزنامه ها و پیایندهای پاکستان چاپ کرده است که آوردن سیاهه ی آن در این جا نگنجد.
* زبان فارسی که همه ی باشندگان گستره ی فرهنگی ایران بزرگ را به هم پیوند می دهد، درخور پاس داشت و نگاه ویژه ای است که بدبختانه در چهار دهه ی گذشته نه تنها چنین نگاهی از آن دریغ شده ، که از نامهربانی دستگاه-های سرپرست، رنج بسیار دیده است. این کم ترین در توان خود کوشیده تا این زبان زنده و پویا و شیرین و توانا را پاس بدارد ، چنان که خامه نگاشته ها و نامه های وی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد سعدی به نام بوده و هست.

* افزون بر آن چه در زمینه ی نوشتارها و پژوهش های کاری آورد ، این کتاب ها را نیز در کارنامه ی خود دارد :
ـ احوال و آثار شیخ بهاءالدین زکریا ملتانی و خلاصه العارفین ( ویراستاری ـ چاپ شده)
ـ مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری (برابرسازی ترجمه اردو ـ چاپ شده)
ـ مرج البحرین ختمی لاهوری ـ[شرح دیوان حافظ] ـ ( تصحیح و برابرسازی چهار نسخه خطی ـ چاپ نشده)
ـ زبان های پاکستان (پژوهش ـ چاپ نشده)
ـ دولت ، قوانین و رسوم در بلوچستان (ترجمه ـ چاپ نشده)
ـ بلوچستان هدف شطرنج بازان جهانی (ترجمه ـ چاپ نشده)
والسلام علی من یخدم الحق لذات الحق
عیسی کریمی
۰۲/۰۲/۱۳۹۸

برای مشاهده تصاویر و کلیپ های روزالیگودرز از اینستاگرام روزالیگودرز دیدن فرمایید.

https://www.instagram.com/roozaligudarz/

 

بسا کس انده فـــــردا کشیدند

که دی مردند و فردا را ندیدند

خنک مردان که در دامان امروز

هـزاران تازه تر هنگامه چیدند

 

زندگینامه ارسالی توسط جناب عیسی کریمی  مطلب کامل است. چنانچه نظری دارید یا مطلب مستقلی در مورد مشاهیر الیگودرز دارید برایمان ارسال کنید تا با نام شما منتشر نماییم. برای ارتباط با وب سایت روزالیگودرز از لینک زیر استفاده کنید.

تماس با ما

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

زنده یاد حضرت آیت الله رضوی بربرودی الیگودرزی

 رونمایی از پوستر مراسم گرامیداشت حضرت آیت الله رضوی بربرودی الیگودرزی

 رونمایی از پوستر مراسم گرامیداشت حضرت آیت الله رضوی بربرودی الیگودرزی با حضور رئیس سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.