خانه / درباره الیگودرز / الیگودرز را بهتر بشناسیم | الیگودرز کجاست

الیگودرز را بهتر بشناسیم | الیگودرز کجاست

الیگودرز مردمانی نیک سرشت و زلال چون آب چشمه هایش، طبیعتی زیبا و دلپذیر و آسمانی آبی دارد که دیدنی است. 

الیگودرز ما دارالرجال است

دیار مردم صاحب کمال است

دلاور پرور و گردآفرین است

مخلد سرزمینی دلنشین است

نشسته چون شقایق های خندان 

به روی سینه سبز لرستان 

(استاد پرویز لونی)

میدان الیگودرز

مقدمه

در این مطلب هر جا سخن از الیگودرز است، منظور یک کالبد زنده ای است که از چندین عضو یه شرح زیر تشکیل شده است:

۱- سرزمین و طبیعت شهرستان الیگودرز

۲- عشایر الیگودرز

۳-روستاهای الیگودرز 

۴- شهرهای الیگودرز

۵- مردم شهرستان الیگودرز

الیگودرز در ناحیهٔ کوهستانی و با آب و هوایی بسیار سرد در شرق استان لرستان واقع شده و همچنین از شهرهای مرتفع و مناطق سردسیر ایران است.

الیگودرز به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در دل کوه های زاگرس آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد.ارتفاع آن از سطخ دریا ۲۱۰۰ متر است. قدمت شهر به ۷۰۰ سال پیش می رسد.

در کنار هم قرار گرفتن این عوامل و طبیعت زیبا و دیدنی، باعث شده تا دیدنی های الیگودرز بسیار باشد و ظرفیت تبدیل شده به یکی از مقاصد گردشگری مهم کشورمان را داشته باشد.

جمعیت این شهرستان ۱۳۱٬۵۳۴ هزار نفر است و پس از خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و دلفان ششمین شهرستان لرستان از نظر جمعیت است.

مردم الیگودرز به گویش بختیاری (گویش های مختلف و نزدیک به هم) که یکی از گویشهای زبان لری است تکلم می کنند.

گویش طوایف و اقوام مختلف ساکن شهرستان الیگودرز ار تنوع بسیاری برخوردار است.

پیشینه شهر الیگودرز

از تاریخ الیگودرز اطلاع دقیق و کاملی در دست نیست اما از شواهد و ساختمان‌های ساخته شده در این شهر این‌گونه به نظر می‌رسد که تاریخ این شهر بیش از ۷۰۰ سال نیست.

شهری که دارای هفتصد سال قدمت تاریخی و به روایتی شهر گیو گودرز و قلعه‌های باستانی است. اگر چه آثار قلاع معروف آن از بین رفته، لیکن هنوز کهنسالانش از قلعه‌هایی همچون قلا تیرانی، قلا موسی، قلا کاظم‌آباد در آن یاد می‌کنند.

گفته می‌شود که الیگودرز در قدیم دارای بافت شهری منظم بوده‌است که بقایایی از آن از قبیل آجرهای مکعب مستطیل و ظروف سفالی و فلزی (در قرن هفتم هجری) در کوه‌ها و و تپه‌های الیگودرز به دست آمده‌است.

بافت قبلی شهر در زمین‌لرزه سال ۱۲۸۲ در دشت سیلاخور که طبق آمار مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگ‌ترین زلزله ثبت شده و به قدرت تقریبی ۸ ریشتر بوده به ویرانه‌ای تبدیل گردیده و به مرور زمان و با مهاجرت گسترده عشایر و روستاییان به طور نامنظم توسعه  یافته است.

بر اساس مدارک به دست آمده از حفاری‌های قلعه مندیش(شمال الیگودرز) و تپه‌های اطراف شهر، قدمت شهر فعلی الیگودرز به بیش از هفتصد سال پیش می‌رسد.

مردم الیگودرز، مذهب شیعه قدیم (علوی) داشته‌اند و خانقاه آن، مرکز تعلیمات دینی قزلباشان و درویشان بوده‌است، همچنین شاه اسماعیل صفوی در یکی از سفرهای خود از این خانقاه دیدن کرده‌است.

در تقسیمات کشوری در صد سال اخیر و دوره های مختلف الیگودرز، جزئی از  ایالات فارس، خوزستان ، استان غرب، استان ششم و استان لرستان بوده است.

اداره شهر در دوره ای زیر نظر اهواز، گلپایگان و بروجرد بوده و با تشکیل استان لرستان در سال ۱۳۴۰ به لرستان ملحق می شود.

عامل اصلی تشکیل هسته اولیه شهر الیگودرز، وجود رودخانه‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها و عامل دیگر برای ایجاد و گسترش این شهر، موقعیت ارتباطی آن بوده‌است؛ به گونه‌ای که یکی از راه‌های مهم اصفهان به غرب کشور از فریدن، الیگودرز، گاپله(جاپلق) و بروجرد می‌گذشت.

در نهایت متصل شدن نواحی بختیاری به فلات مرکزی ایران (اراک، خمین، گلپایگان و خوانسار) نیز، توسط این منطقه بر اهمیت شهر الیگودرز افزوده‌است. در سال ۱۳۲۷ با تأسیس فرمانداری الیگودرز شهر الیگودرز به عنوان مرکز شهرستان الیگودرز انتخاب و ارتباطش با  گلپایگان و سپس بروجرد خاتمه یافت.

این شهر از سال ۱۳۳۹ دارای نماینده در مجلس شورای ملی بوده و پس از انقلاب اسلامی نیز یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

فرهنگ الیگودرز

سخن گفتن پیرامون فرهنگ الیگودرز بسیار سهل و ممتنع است . زیرا که پشتوانه این فرهنگ تجربه ای قریب به ۷۰۰ سال است که بر دو بخش تجربه فرهنگی شفاهی و مکتوب استوار است.

تجربه شفاهی از آداب و رسوم گذشتگان سینه به سینه نقل و به الیگودرزی های امروز رسیده است.فرهگ الیگودرز بر آمده از سنت ها، آداب، رسوم ، تجربه، دانش و خرد جمعی پیشینیان این شهر بوده است.

هیجار(همراهی با یکدیگر-کمک خواهی و کمک رسانی)، مهمان نوازی، مردم داری و گذشت، سخت کوشی، وطن پرستی ، اخلاق نیک، اندیشه ها و اعمال خیرخواهانه و آداب و رسوم خوب مردم شهرستان الیگودرز همه و همه شکل دهنده فرهنگی است که به نام فرهنگ الیگودرز شناخته می شود.

این فرهنگ مرهون فرهنگیان، بزرگان فرهنگ پرور و مشاهیری است که همپای مردم فرهنگ دوست الیگودرز و علیرغم همه ی سختی ها دل به این شهر بسته و برای سربلندیش تلاش می کنند.

تجربه مکتوب فرهنگ الیگودرز بر پایه کتاب هایی استوار است که در حوزه های مختلف توسط فرهیختگان و روشنفکران الیگودرزی به زیور طبع آراسته شده است. همچنین به این میراث مکتوب باید تلاش اهل قلم را که در حوزه روزنامه، مجله و فصلنامه های علمی و فرهنگی فعالیت می کنند افزود.

 

نویسندگان الیگودرزی و آثار مکتوب آنان در بخش مستقلی در سایت معرفی شده اند. برای آشنایی با آقار مکتوب نویسندگان الیگودرزی بر روی لینک کلیک کنید: معرفی آثار مکتوب نویسندگان الیگودرزی 

به علاوه با گسترش رسانه های الکترونیکی، بسیاری از اهل معرفت و دانش الیگودرزی اقدام به انتشار دیدگاه ها و نظرات خود در این فضا نموده اند که بر شکل گیری فرهنگ شهر در حال حاضر و آینده کمک خواهد شد.

شعرای الیگودرز پارسی و بختیاری گوی

برای آشنایی با شعرای الیگودرز بر روی لینک زیر کلیک کنید:

شعرای الیگودرز

اقتصاد الیگودرز

صنایع الیگودرز پس از انقلاب و با افول کشاورزی آرام آرام متولد شدند و اقتصاد الیگودرز علاوه بر صنعت بر پایه کشاورزی، دامپروری، آبزیان  و مشاغل خدماتی استوار گردید.

در گذشته اقتصاد مردم الیگودرز بر پایه کشاورزی بود. گندم یکی از محصولات کشاورزی و مهمترین آنها بوده است. روزگاری الیگودرز به مخزن گندم غرب کشور مشهور بوده است.

حجم تولید گندم در الیگودرز به اندازه ای بوده است که آسیاب های معمولی پاسخگوی نیاز تولید آرد نبوده و صاحبان کسب و کار، کارخانه های صنعتی آرد یا آسیابانی صنعتی را راه اندازی کردند.

از دهه ۳۰ به بعد توجه به آسیاب صنعتی افزایش یافته و تا امروز کارخانه های زیر در الیگودرز ساخته شده است:

شرکت آرد ممتاز تاسیس در سال ۱۳۴۳، با هدف تولید انواع آرد خبازی و صنعتی

شرکت آرد زراعت تاسیس در سال ۱۳۵۷، با هدف تولید  آرد مخصوص ماکارونی ، آرد مخصوص قنادی ، آرد مخصوص نان فانتزی

شرکت آرد اطمینان تاسیس در سال ۱۳۲۹، با هدف تولید آرد و سبوس با کسب مجوز ار اداره کل صنایع استان خوزستان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محرومیت زدایی یکی از اهداف انقلابیون بود و برای رسیدن به این هدف سازمان ها و نهادهای انقلابی در کنار سازمان ها و نهادهای گذشته شکل گرفت.

اگرچه جهادگران به توسعه کشاورزی و روستاها سرگرم بودند؛ اما توجهات به سمت راه اندازی کارگاه های تولیدی و استخراج و فراوری سنگ معادن الیگودرز جلب شد.

موافقت اصولی های پی در پی صادر و حرکت به سمت صنعتی شدن الیگودرز در سایه کارگاه های تولیدی آغاز گردید.

امروزه صنعت، تجارت و مشاغل اداری و دولتی از پایه‌های اصلی اقتصاد مردم الیگودرز است. اگر چه هنوز عده‌ای از شهرنشینان در مزارع اطراف شهر به کشاورزی مشغول هستند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص اقتصاد الیگودرز مطالب زیر را ببینید:

فرش الیگودرز و فرشبافان صاحب نام

۵ محصول مهم از صنایع دستی الیگودرز

صنایع الیگودرز و نگاهی به ۱۰۵ سال تجارت استان لرستان

موسیقی الیگودرز

موسیقی در الیگودرز پیشینه ای به قدمت تاریخ این شهر و مردمش دارد. این موسیقی و نوازندگان آن از زاد و ولد گرفته تا عروسی و مرگ و میر همواره در کنار مردم الیگودرز بوده است. موسیقی الیگودرز که شاید بتوان آن را موسیقی لری و بختیاری نام نهاد، همان است که در مراسم شادی و شیون توسط توشمال ها(میشکال ها) نواخته می شود.

موسیقی در الیگودرز موسیقی مقامی است که از دو موسیقی لری (در دستگاه ماهور) و بختیاری (در دستگاه دشتی و همایون) تاثیر گرفته است.

در مورد سابقه ای دیرینه از اشتغال هنرمندان الیگودرزی به موسیقی سنتی، سند موثقی در دست نیست. اما در دهه های اخیر برخی هنرمندان به این موسیقی اشتغال داشته اند.

میشکال حسین نوایی ؛ میرون بساک

انواع موسیقی در الیگودرز:

۱- موسیقی حرفه ای

در این دسته افراد و گروه هایی حضور دارند که موسیقی را بر اساس روشهای علمی و نزد استاد و یا با حضور در مدارس و دانشگاه آموخته اند.

۲- موسیقی آماتور

در این دسته اغلب افرادی قرار دارند که موسیقی را به صورت گوشی و در نزد نوازندگان آموخته و به کار برده اند.

نوازندگان موسیقی در الیگودرز همواره همراه مردم بوده و با آنها زندگی می کرده اند. برخی ایلات بختیاری ساکن الیگودرز نوازندگان خاص خود را داشته اند که همواره همراه ایل بوده و در سختی و خوشی انرژی بخش مردم ایل بوده اند.

میراث موسیقی الیگودرز را توشمال ها نسل به نسل حفاظت کرده و متعهدانه در انتقال آن به فرزندان همت گماشته اند.

در حال حاضر توجه به موسیقی در بین جوانان گسترش یافته و موسیقی ا زحالت اختصاصی یک طایفه و قوم خاص خارج شده است.

مشاهیر الیگودرز

وب سایت روز الیگودرز با هدف معرفی ظرفیت های انسانی، طبیعی، اقتصادی، گردشگری و زیستی الیگودرز تشکیل شده است.

معرفی مشاهیر الیگودرز یکی از اولویت های مدیران و کارکنان سایت است. هدف این است که بتوانیم افراد فرهیخته وتاثیرگذار شهر را به عنوان الگو به جوانان شهر و کشورمان معرفی کنیم.

از نظر تعریف نخبه کسی است که ویژگی‌های ذاتی مثل هوش، استعداد و خلاقیت را داشته باشد و به کمک آموزش های موثر، تخصص و توانمندی‌های لازم را کسب نموده و تبدیل به فردی تاثیر گذار در چارچوب ارزش های پذیرفته شده در جامعه و حل مسایل آن شده است.

اهداف: – شناسایی میزان اثرگذاری علمی، فرهنگی، ادبی و هنری مشاهیر و سرآمدان شهر

– شناسایی رموز موفقیت مشاهیر و سرآمدان و نخبگان جامعه؛

– توسعه و ترویج فرهنگ تکریم از فرهیختگان، سرآمدان و نخبگان جامعه؛

– زمینه سازی حضور هر چه بیشتر سرآمدان و مشاهیر در جامعه به منظور اثرگذاری بیشتر؛

– کمک به برندسازی مشاهیر الیگودرز در سطح ملّی و بین المللی؛

– الگو سازی شیوه زندگی علمی و معنوی مشاهیر و سرآمدان برای جامعه

– برخی از معیارهای انتخاب و گزینش: اجماع نظر شورای انتخاب مشاهیر در مورد انتخاب افرادی از قبیل:

– صاحبان آثار مکتوب تاثیر گذار؛

– صاحبان کرسی های نظری تاثیر گذار در حوزه های علمی، فلسفی، سیاسی، فرهنگی و هنری؛

– افراد تاثیر گذار در حوزه های نظری یا عملی اجتماعی (کارآفرینی- توسعه شهری – محیط زیست- سلامتی و تندرستی و …)

– افراد مشهور در حوزه های شاگردپروری – افراد تاثیر گذار در حوزه های کارآفرینی

– مشاهیر شهر بر اساس برگزیده شدن در رویدادها و جوایز ملی، استانی و شهری

– پژوهشگران و دانشمندان برجسته ملّی و بین المللی شهر الیگودرز

 

برای آشنایی با مشاهیر و بزرگان الیگودرز لینک زیر را کلیک کنید:

مشاهیر الیگودرز

شهدای الیگودرز

وقتی نام الیگودرز را می آوریم، یقیناً یکی از موضوعاتی که در ذهن می گذرد از خود گذشتگی و ایثار مردم الیگودرز در مواجهه با جنگ ایران و عراق است.

مردم این دیار همپای مردم کشور برای مقابله با صدام و لشگر بعث پای به میدان نبرد گذاشتند و در هر بخش آن اعم از نبرد رو در رو با دشمن بعثی و یا پشتیبانی از رزمندگان جنگ، حاضر و دست به فداکاری زدند.

آموزه های تاریخی برگرفته از شاهنامه، از شجاعت آرش، رستم  و آریوبرزن گرفته تا روایت های اخیر از سرداران ایل بختیاری در مواجهه با دشمنان میهن، جوانان سرفراز این شهرستان را بر آن داشت تا همپای بزرگان پای در میدان های نبرد بگذارند و حماسه های بزرگی را خلق کنند.

لاله های واژوگون الیگودرز در قله های حاج عمران

یکی از این حماسه های بزرگ، حماسه حاج عمران است که رشادت های فرزندان لرستان و الیگودرز در آن عملیات مثال زدنی است.

برای آشنایی با حماسه حاج عمران و نثش دلاورمردان الیگودرزی مطلب زیر را مشاهده کنید:

عملیات «حاج عمران» رزمندگان و ۳۰۰ شهید لرستانی و شهدای الیگودرز که مانع از تصرف پیرانشهر شدند

 

به منظور ادای احترام به رزمندگان، جانبازان، آزادگان و شهدای الیگودرز، یکی از بخش های سایت به معرفی شهدای الیگودرز تعلق دارد. هدف این است که مقدمات تکریم و الگو سازی از آنها فراهم گردد.

اهداف:

– توسعه و ترویج فرهنگ دفاع از میهن و دین در بین جوانان جامعه؛

– زمینه سازی معرفی و تکریم شهدا در جامعه به منظور اثرگذاری بیشتر؛

– کمک به معرفی شهدای الیگودرز در سطح شهرالیگودرز، استان لرستان و کشور

– الگو سازی شیوه زندگی شهدا برای جامعه

طایفه های الیگودرز

شهرستان الیگودرز محل سکونت اقوام و طوایف مختلفی است. شاید بتوان ساکنان شهرستان الیگودرز را در این چند گروه دسته بندی کرد:

  1. طوایفی از ایل بختیاری (چهار لنگ و هفت لنگ)
  2. ساکنین قدیمی شهر الیگودرز در محله های قدیمی
  3. مهاجرین خوانساری
  4. مهاجرین ترک و گرجی (اغلب ساکن چمن سلطان)
  5. مهاجرین ارمنی
  6. گروه های مهاجر از سایر نقاط استان و کشور

مردم شاخه چهارلنگ از ایل بختیاری و ساکن شهرستان الیگودرز شامل این طوایف هستند:

  • محمود صالح
  • کیان‌ارثی
  • موگویی
  • زلکی
  • ممی‌وند(میوند)
    • بُساک
    • فولادوند
    • عبدالوند
    • حاجیوند
    • تات خیری حاجیوند
    • عیسوند

طوایفی از شاخه هفت لنگ بختیاری ازجمله طایفه آسترکی (سرلک، آسترکی، بهرامسری)  از ایل دورکی هفت لنگ و بخشی از طایفه آل جمالی از ایل بهداروند هفت لنگ و طوایف  گودرزی و جاپلقی می باشد.

اغلب اقوام دکر شده در گذشته در روستاها و یا در قالب عشایر کوچ رو ساکن مناطق شهرستان الیگودرز بوده اند. با گسترش شهرنشینی و بویژه پس از انقلاب اسلامی مهاجرتی از روستاها به شهر الیگودرز و از عشایر کوچ رو به روستاها رخ داد.

پیش از آن ساکنین شهر الیگودرز اگرچه از طوایف مختلف بختیاری بوده اند اما در مقایسه با روستانشینان (طوایف و ایلات چهار لنگ و هفت لنک بختیاری)، به مردم الیگودرز(الیگودرزی) مشهور بوده اند.

طوایف ساکن در شهر الیگودرز با سابقه سکونت نزدیک به ۱۰۰ سال و به ترتیب حروف الفبا در زیر آمده است:

  • طایفه امامی 
  • ظایفه آزموده 
  • طایفه توکلی 
  • طایفه حسامی 
  • طایفه حسن زرین
  • طایفه داوودی 
  • طایفه رضایی
  • طایفه سلطانی و سلطانمرادی 
  • طایفه سلیمانی  
  • طایفه صلواتی 
  • طایفه عابدینی  
  • طایفه عسگری 
  • طایفه قلیان 
  • طایفه کمرزرین 
  • طایفه گلپایگانی 
  • طایفه گودرزی 
  • طایفه لونی 
  • طایفه نجفی 
  • طایفه نظری 
  • طایفه نعمت اللهی

مهاجرین خوانساری : خانواده های:

  • خانواده اشرفی
  • خانواده اعتماد
  • خانواده بخشی
  • خانواده برومند
  • خانواده بنایی
  • خانواده بنگاله
  • خانواده حاجی بنده
  • خانواده رشیدی
  • خانواده رضوی
  • خانواده روشن
  • خانواده صادقی و صادقی زاده
  • خانواده صانعی
  • خانواده ظهرآبی
  • خانواده غضنفری
  • خانواده قاضی
  • خانواده محرابی
  • خانواده مشکوه
  • خانواده مقدسی
  • خانواده نیک روش
  • خانواده یمانی

 

محله های الیگودرز

سیلوی الیگودرز در محله ورزندون

الیگودرز در گذشته از چند محله اصلی به نام های  ورزندان، مجیان، ده تیرانی، ده محمدرضا،  آدیوند و محلات پیرامونی به نام های پونه زار، سرجو، جلووا تشکیل شده بود. هرچند که توسعه اخیر شهر این مرز بندی را نامحسوس کرده‌است. این شهر از سال ۱۳۳۹ دارای نماینده در مجلس شورای ملی می‌باشد.

برخی معتقد هستند که الیگودرز پیش از تعیین این محلات از سه محل اصلی با عناوین ده کهنه، قلاع نو(قلعه نو) و پونه زار تشکیل شده است.

در بخشی از بخشی از کتاب نگرشی به توان های الیگودرز در توسعه پایدار گردشگری نوشته دکتر محسن گلپایگانی آمده است که: از شکل گیری هسته های تاریخی و اولیه شهر الیگودرز اطلاع دقیق و روشنی در دست نیست، اما در مجموع می توان تپه های پراکنده اطراف محدوده و داخل شهر را به عنوان هسته های تاریخی آن تلقی نمود و شکل گیری وضعیت کنونی آن را ناشی از اتصال و توسعه چندین آبادی مجاور در ۲ قرن گذشته  دانست. تحقیقات نشان می دهد که تعداد این آبادیها به حدود ۹ مکان ـ روستا می رسد.


مختصری از این کتاب در وبلاگ الیگودرز، دیار مهر منتشر شده است. برای مطالعه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تاریخچه الیگودرز

 

برای پیوستن به صفحه اینستاگرام روزالیگودرز بر روی لینک زر کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام روز الیگودرز

این مطلب در حال تکمیل شدن است چنانچه نظری در خصوص مطلب دارید یا مطلب مستقلی در این خصوص دارید می توانید از طریق لینک زیر برایمان ارسال کنید. یا از طریق ارسال نظرات در زیر مطلب اقدام کنید.  تماس با ما 

 

عکس سیلو : استاد قدرت الله نظری

آماده سازی برای انتشار در وب سایت روزالیگودرز : رژان بسحاق

دانشجوی کارشناسی حقوق

درباره ی manager roozaligudarz

همچنین ببینید

سد حوضیان الیگودرز

الیگودرز شهری با بیش از ۷۰۰ سال قدمت

الیگودرز در دامنه کوهستان و با آب و هوایی در زمستان سرد، و در بهار و …

13 توضیحات

  1. ناصر گودرزی

    جناب آقای بسحاق ،این متن را سال هایدپیش تهیه کرده ام وبدیهی ست همانطوریکه در خاتمه اشاره داشته ام ،بسیاری ازقلم افتاده اند ،چنانچه مورد استفاده تان می باشد ،به قسمت فرهیختگان الیگودرز ،بیفزایید ،با سپاس.
    فرهیختگان شهرمان را بهتر بشناسیم
    برای شناخت هر چه بیشتر ،اسامی و آثار نویسندگان، شعرا و مترجمان شهرمان را فهرست کنیم.
    درخواست دارم چنانچه به دلیل عدم اطلاع و دسترسی به منابع،نتوانسته ایم کلیه کسانیکه در این راه کوشیده اند را به لیست اضافه کنیم و یا نتوانسته ایم مشخصات این عزیزان را کامل کنیم عنایت فرموده و ما را در این مهم یاری بفرمایید
    توضیح اینکه این عزیزان بر اساس آثار مکتوبشان که به صورت کتاب در آمده است،لیست گردیده اند و بدیهی است آثاری که در دست چاپ است و یا نسخ خطی ، مقالاتی که در جراید منتشر شده و یا پایان نامه ها و از این قبیل به این لیست وارد نگردیده است ،خواهشمندیم نویسندگانی به این مجموعه اضافه شوند که آثارشان به صورت کتاب انتشار یافته است
    در اینجا جا دارد از جناب آقای ساسان والیزاده مولف کتاب شناخت نامه ی نویسندگان لرستان تشکر و سپاسگزاری
    نموده و اذعان می نماییم که بیشتر مطالب این نوشتار بر گرفته از کتاب ایشان و زحمات این عزیز است و انشاالله با اضافه شدن و تکمیل فهرست، بتوانیم در ویرایش های بعدی به این عزیز یاری رسانیم

    بهرامی،نادر- کتاب گلچین نادر” ۱۳۷۱ که در بر گیرنده ی خلاصه و چکیده ای از مطالب متنوع ادبی، فکاهی و روان شناسی است به سعی او انتشار یافته است
    بهرامی،نصرت الله-مجموعه ای را به نام گلشن لر”۱۳۶۱ که در بر گیرنده ی رباعیات محلی لری همراه با واژه نامه
    فارسی است منتشر کرده است. بهرامی اگر چه فاقدتحصیلات مدرسه ای است اما اشعارش دارای استحکامند
    بهروزی،اسدالله-کتاب نثروچکامه” را به چاپ رسانده است.این کتاب حاوی مطالب علمی،ادبی در نثر،غزلیات،رباعیات
    مخمسات،ساقی نامه و داستانهایی پند آمیز به سبک قصاید منظوم در ۹ قسمت مدون است
    توکلی،مهرداد-چشمه های نور ۱۳۷۷″
    جاپلقی،قربانعلی-کتاب خودکار شهید ۱۳۵۸ ” که دارای نثر داستانی است
    جمشیدی،هادی-نماینده توزیع و خبر نگار مطبوعات،” نقاش زندگی “؟ و فیلم نامه” کویر عشق ۱۳۷۱″ از آثار اوست
    جاپلقی،سید علی اصغر-وفات ۱۳۱۳ق- از علمای لرستان،او مدارج حوزوی را نزد پدرش سید محمد شفیع بروجردی و میرزا محمود طباطبایی و شیخ مرتضی انصاری گذراند کتاب” طرایف المقال فی الرجال “از آثار اوست
    جاپلقی،سید علی اکبر-وفات ۱۲۷۹ق – از علمای مذهبی، اودر علوم مختلف حوزوی سر آمد بوده است مقدمات را نزد پدرش سید محمد شفیع جاپلقی فرا گرفت و بعد ها مدارج عالیه را گذرانده و به اجتهاد نایل آمد
    از آثار او “استصحاب” است که ضمیمه قواعد الشریفه پدرش به چاپ رسید
    جاپلقی،محمد شفیع-از اکابر علما و جامع معقول و منقول و سر آمدان علم رجال و حدیث ، او از شاگردان حاج ملا احمد نراقی و شریف العلمای مازندرانی و سید محمد مجاهد و دیگر علمای آن عصر بوده است، آثار”الروضه فی الطرق الشیعه”با چاپ سنگی و “القواعد الشریفه” با چاپ سنگی از ایشان به جای مانده است
    حسینی،غفار-(۱۳۱۳-۱۳۷۵) ،استاد دانشگاه،مترجم،پژوهشگر و شاعر گرانقدر و فرهیخته لرستانی،دانشنامه دکترا در رشته جامعه شناسی را در فرانسه کسب کردو در چهار بخش تدریس،پژوهش،آفرینش ادبی و ترجمه،منشا اثراتی گرانبها گردید.پیشتازی و پیگیری اودر طرح دید گاه های نودر عرصه جامعه شناسی هنرو به ویژه جامعه شناسی ادبیات را مهمترین بخش فعالیت فرهنگی او دانسته اند و بسیاری نتیجه تحول در دیدگاه های سنتی در باب رابطه هنر با جامعه را نتیجه فعالیت و آثار او می دانند. آثار او بدین شرح است.”خون سفید شمشیر” مجموعه شعر .”شهر کوچک ما” –نمایشنامه
    “ماموازل ژولی”-نمایشنامه”هنر و جامعه- “روژه باستید”۱۳۷۴ –”تاریخ ترک های آسیای مرکزی”/ واسیلی ولادمیربار تولد/ “شمشیر شعله ورنرودا”-“رومبو”-“ورلن”-“هورلدلین”- “ساخت سرای سلطانی”-آلن گرو ریشار”-و مجموعه شعر های ریتسوس”
    رضوی،سید کمال-متولد ۱۳۱۲-لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد،دبیر باز نشسته آموزش و پرورش،و مدرس ادبیات عرب و فارسی در دانشگاه پیام نور واحد الیگودرز.کتاب”گویشو فرهنگ الیگودرز”۱۳۷۳را در جهت معاریف و مشایخ زادگاه خویش و دایره لغات و آداب و رسوم آن دیار منتشر ساخته است.
    سرلک رضا-طایفه سرلک
    سلطانی،سعید-قصه نویس،کارگردان تلویزیونی که چند اثر ایشان از تلویزیون به نمایش در آمده است.داستان های او در ژانر داستان های جنایی محسوب می شود.آثار چاپ شده/ “دشمن پنهان” ۱۳۷۳-“نیلوفر”
    شاه منصوری،عزیزالله- متولد ۱۳۳۶-لیسانس رادیولوژی از دانشگاه شهید بهشتی”گل سرخم بدرخش”- ۱۳۷۷-“برای کاستن”۱۳۷۳
    عبداللهی،حفیظ اله-متولد ۱۳۱۶-دارای درجه لیسانس در رشته ادبیات فارسی و دبیر باز نشسته آموزش و پرورش،کتاب برگزیده “اشعار قافله سالاری”۱۳۶۷ که در بر گیرنده ی اشعارو مدایح اهل بیت است از آثار اوست

    عزت اله فولادوند مترجم بزرگ لرتبار به سال ۱۳۱۴ خورشیدی در اصفهان چشم به جهان گشود.او به خاندان فولادوند الیگودرز لرستان تعلق دارد.پدر ایشان از بزرگان الیگودرز بود و قلعه پدریشان در حومه ازناقرار دارد.او پس از تحصیلات مقدماتی، به آمریکا رفت و مدرک خود در کارشناسی و کارشناسی ارشد فسفله را از دانشگاه کلمبیای نیویورک دریافت کرد. از استادان او باید به آرتور دانتو، رابرت کامینگ و سیدنی مورگن اشاره کرد.وی مدتی با شرکت ملی نفت ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی همکاری داشت اما فعالیت اصلی او ترجمه به فارسی است.فولادوند مترجم متون دشوار و مهم فلسفى و معرف کارل ریموند پوپر به مشتاقان فلسفه و اصلاح‌طلبى و جامعه روشنفکری است.وی در سال ۱۳۵۰ عنوان مترجم ممتاز در رشته علوم اجتماعی را به خاطر ترجمه کتاب گریز از آزادی به دست آورد.
    کتابهای زیر چاپ۳۸ – ایمانوئل کانت، نقد عقل عملی
    – تاریخ و فلسفهٔ تاریخ (مجموعه مقالات)
    – منطق تاریخ (مجموعه مقالات) – آی . اف . استون، محاکمه سقراط
    – فلسفهٔ هنر (مجموعه مقالات) – کارل یاسپرس، فلسفه و جهان – کانت و روشنگری

    قاسمی،غلامرضا-کتاب” دیوان جلوه صبا”۱۳۷۷
    قریشی،عبدالوهاب-شاعر، مجموعه شعر اوبه نام “حماسه عاشورا” ۱۳۷۷ به اهتمام فرزندش محمد هادی قریشی منتشر شده است.
    قریشی،محمد هادی-مجموعه شعر “حماسه عاشورا” ۱۳۷۷ که اشعار عبدالوهاب قریشی را در بر گرفته به اهتمام ایشان منتشر شده است.
    گودرزی،منصور-(۱۳۳۳-۱۳۸۱)- مترجم،شاعر ،پژوهنده و جامعه شناس، دارای مدرک فوق لیسانس در رشته جامعه شناسی از دانشگاه تهران،عضو گروه مردم شناسی دانشگاه تهران،عضو ارشد گروه تحقیقات و پژوهش وزارت صنایع و بهزیستی،ومیر عاملی مهندسین مشاور هامون پاد بود که پروژه های مهمی در عرصه شهر ها و مناطق مختلف کشور را به عهده داشت.
    آثار چاپ شده/ مقالاتی در کتاب”تفاوت و تساهل”۱۳۸۰- “جهانی بودن”۱۳۸۲-ترجمه کتاب” جزم اندیشی مسیحی”۱۳۷۸
    “موج چهارم”۱۳۸۱ –”حاکمیت و آزادی”۱۳۸۳ و صدها مقاله ، ترجمه ،شعر ،طراحی وخطاطی،کاریکاتور و تالیف هایی که از ایشان چه در روز نامه های کثیر الانتشار و مجلات معتبر چاپ شده و مجموعه ی زیادی که هنوز چاپ نگردیده است.
    گودرزی،منوچهر-۱۳۱۵- -فعالیت ادبی خود را با همکاری با مجلات امید ایران و سپید و سیاه آغاز کرد و سپس به نویسندگی روی آورد و به انتشار آثار خویش اهتمام ورزید .آثار چاپ شده “کوروش کبیر”۱۳۴۸ که به عنوان کتاب برگزیده سال جهت نوجوانان انتخاب شد. “سالنامه فرهنگ الیگودرز”۱۳۴۳ و “تاریخ جغرافیای الیگودرز” از دیگر آثار اوست.
    لطفی،محمد رضا-شاعر ،مجموعه شعر او با نام “هشت فصل،هشت سال”۱۳۶۴ انتشار یافته است.
    محمدی الیگودرزی،مصطفی-کتاب “استاره” از آثار اوست.
    مصدرالامور،متین-کتاب”پخش گهر ها بانثرالثالثی”۱۳۳۶ که در بر گیرنده ی شرح ۳۱۱ جمله از کلمات قصار علی(ع) است به اهتمام او به چاپ رسیده است.
    مهدوی،سید ولی-“زندگی نامه آقا سید محمد مکه دین”۱۳۷۶
    همشهری عزیز. با توجه به آنکه به احتمال زیاد تعدادی از قلم افتاده اند و در ضمن بدلیل نداشتن مشخصات کامل عزیزانی که نامشان برده شده نتوانسته ام انجام تکلیف کنم .خواهشمند است این نوشتار را به اشتراک بستگان و دوستان و آشنایانتان بگذارید تا با تکمیل فهرست دینی را ادا کرده باشیم ناصرگودرزی

    • جناب استاد ناصر گودرزی نازنین
      از اظهار لطفتان ممنونم. در دوبخش مشاهیر الیگودرز و شعرای الیگودرز برخی از این عزیزان معرفی شده اند. به همراه همکارانم سعی خواهیم کرد که اطلاعات بقیه را هم کامل و منتشر نماییم. برای این منظور به کمک شما و سایر همشهریان نیازمند هستیم.

      سربلند باشید

      • در باب طوایف الیگودرز
        الیگودرز در زمان گذشته گیو گودرز و آل گودرز نام داشته و این منطقه رو از قدیم قبل از ورود مهاجرین ترک و گرجی و خوانسار ها و…. به خاندانی از فرزندان گودرز (گودرزیان)نسبت میدادن
        و قدمت ساکنین الیگودرز(باتوجه به یافته های باستانی و از زمان اشکانی و هخامنشی و سلوکی )بی‌شک به بیش از ۷۰۰ سال ذکر شده در سایت ها میرسه
        در این بین من اسم خانواده بهرام رو مشاهده نکردم،وجود فامیلی های بهرام رنجبر ، بهرامی ، بهرام نژاد در الیگودرز که به خاندان بهرام فرزند گودرز برمیگردن
        که منسوب کردن گیو گودرز فقط به شاهنامه نبوده و این ها از پادشاهان اشکانی بوده اند
        همونطور که اطلاع دارید قوم لر از دوره پیش از ایلام در زاگرس سکونت داشته(کاسی ها)و……تا اشکانیان و ساسانیان وپس از اسلام
        و اکثرا طوایف و خاندان های لرستان نامی از ریشهء خود داشته اند مثل طایفه دریکوند خرم آباد که به دریک(داریوش هخامنشی) می‌رسند
        سایر طایفه هاو خاندان های لرستان من جمله الیگودرز هم از ین قضیه مستثنی نیستند
        فرزندان گیو ، گودرز و بهرام بودن که خاندان های این دو در لرستان می‌زیسته اند
        ولی امروزه جمعیتشان کمتر شده چون یکسری از اجداد ما تک فرزند بودن و خواهر برادرشان فوت میکردن و فرزندی برای ادامه راه خاندان نداشتند

  2. با سلام
    بسیار متن عالی و آموزنده بود و باعث شناخت بیشتر از الیگودرز شد.
    اما به این نکته اشاره کنم که تیره های توکلی،قلییان،لونی(ممدال) و سمیعی و اهالی روستای عسکران ،همگی از طایفه لونی هستند که ۲۰۰ سال پیش از لون به الیگودرز مهاجرت کرده اند .و طایفه اونی جز ایل بزرگ پاپی می باشد ،هم اکنون هم خودشون رو جز ایل پاپی میدونند .سپاس

  3. باسلام .ممنون از نگارنده ما توکلی ها باتوجه به سنگ نوشته هایی که موجود است حدود۳۰۰سال پیش مهاجرت کردیم درجنگ حیدر خان یا حیدر کور به منطقه کل کله بعد سپاه خان به دنبال مامیاد که خان فولاد وند بخاطر فامیلی که باهم داشتن به دفاع میپردازه در سرزمین کل کله جنگ سختی درمی‌گیرد که سوارهای خان پاپی شکست میخوره بدستور خان فولاد وند چندین سر سپاه خان را میبرند وبه نمایش می‌گذارند برای عبرت پاپی برای همین موضوع اسم اون منطقه میشه کل کله این جریان را پدر بزرگ من گفته اسدالله توکلی

  4. امیر نعمت الهی

    سلام نعمت الهی و نوروزی از ایل سرلکن چرا الکی مهاجر یا از طایفه لونی حسابش کردین×

    باب سرلک
    تاریخی ، فرهنگی ، اجتماعی
    سرلک نام باب کهن از ایل بختیاری

    سرلک نام باب کهن از ایل بختیاری باب سرلک بختیاری یا سلک بختیاری جزء مهمترین حاکمان در قرن های اول تا چهاردهم قمری بوده است این باب در نواحی لرستان بزرگ و مرکزی ساکن هستند دارای هیجده طایفه و چهل هشت تیره است که عمده جمعیت آن در شرق لرستان نواحی مرکزی ساکن هستند جغرافیای باب سرلک *سردسیر در شهرستان های ازنا ، الیگودرز ، دورود استان لرستان شهرستان های فریدن فریدون‌شهر ، و چادگان استان اصفهان شهرستان های خمین ، محلات و اراک استان مرکزی *گرمسیر ساکن در شهرستان های دزفول ، اهواز ، شوشتر ، گتوند ، لالی ، سربندر ، ماهشهر آبادان استان خوزستان استان بوشهر ساختار تشکیل دهنده باب سرلک بختیاری : ۱_ طلایی دارای هشت تیره ۲_ تهمتنانی دارای شانزده تیره ۳_ داودوند خواجه داوود خان سرلک چهارده تیره ۴_ بهلولی داری نه تیره ۵ _ ترازی دارای هفده تیره ۶_ هداوند دارای هجده تیره ۷_ بلفایی از ورثه حاج رستم خان اول سرلک دارای ۵ تیره ۸_ جودکی سیزده تیره ۹_ یونانی مرکزی یازده تیره ۱۰_ یونانی لرستانی جاپلق نوزده تیره ۱۱_ کی لانی پنج تیره ۱۲_ کمره ای شانزده تیره ۱۳_ دهدار علیا شش تیره ۱۴_ ال گودرزی چهار طایفه و مجموعا دارای بیست شش تیره ۱۵_ چهاربری هشت تیره ۱۶_ هندو داری چهارده تیره ۱۷_ محمدرضا خانی نه تیره ساکنان محله دهممرضا شهر الیگودرز ۱۸_ بربرودی شانزده تیره ساکنان الیگودرز و دهات مجاور ۱۹_ سرلک لنجانی اصفهان نه تیره ۲۰_ سرلک کریمی اردل چهارمحال بختیاری چهار تیره ۲۱_ سرلک نوروزی یا نعمت الهی شش تیره تعدادی دیگر از تیره و طوایف ساکن در روستا های محل سکونت سرلک ها عبارتند از: ۱_ روستای چشمه سفید از توابع خمین ۲_ اردودر ۳_سور ۴_روستاهای سوزر ، دشت بزرگ ، تخت شوشتری و مقام نو بُلفایی از نسل حاج رستم خان (اول) سرلک ۵_کمران ۶_قره کهریز ۷_عسگران ۸_هُمه ۹_ دوزان ۱۰_ روستای سرلک ۱۱_ فرنق ۱۲_دهنو آشناخور ۱۳_ گل زرد ۱۴_ نصرآباد ۱۵_ دربند ۱۶_ کفسان ۱۷_ اسپسه ۱۸_ اره( شهابیه) ۱۹_ خلیل آباد خمین ۲۰_ روستای سلکان خمین ۲۱_ فرج آباد ۲۲_علی آباد حاجیله ۲۲_غرغن ۲۳برگله ۲۴_ بابا قله ۲۵_ اشمسیون ۲۶_ سکانه خمین ۲۷_ حشمتیه ۲۸_حاجی آباد خوانسار ۲۹_ کوه پایه گلپایگان ۳۰_ تیره خداداد خان (ازنسل پرویز خان سرلک) ۳۱_ قلعه آشناخور ۳۲_ دهنو ۳۳_ خار

    ۳۴_ ززم ۳۵_ کهریز سرخ ۳۶_ جوشان ۳۷_ شاپورآباد

    باب سرلک با شهرت ۱_ کمره ای ۲_دهدار ۳_ تراز ۴_ دشت بزرگی ۵_وفایی ۶_پارسه ۷_ سلکی ۹_سرلک ۱۰_ اسدی ۱۱_ زارعی۱۲_ رستمی ۱۳_روشن نژاد ۱۴_ حسام پور ۱۵ بلفایی ۱۶_غلامی ۱۷_اسلامی ۱۸_روشنی ۱۹_ مهرابی ۲۰_یوسفی ۲۱_ نوبخت ۲۲_ حبیبی ۲۳_ سادات ۲۴_ احمدی ۲۵_ احمدی نژاد ۲۶_ فرهادی ۲۷_ معظمی ۲۸_ مختاری ۲۹_ سیاهتیری ۳۰_ فتحی ۳۱_ بابایی ۳۲_ بیات طبق اسناد خوانین سرلک مناطق وسیع بربرود، کمره، دورود، ازنا، جاپلق، نییوان گلپایگان و خوانسار از طوایف داوودوند های فرنق شیرخانی ، جوادی شهمحمد فرنقی از شعبات سرلک هستند طبق اسناد کهن دیگر طوایف تشکیل دهنده این باب عبارتند از : ترازسلک ، هداواند ، الیگودرزی ، شامل آدوند، سلطانی ، ممرضاخانی ،( رضایی) علی بیگ ، احمد بیگ وابسته ابوطالبوند ، ورزندانی ، مرابیگ ، بتوند، کمره ای، و طوایف دیگر ریشه تبار این طایفه از نسل ملک سلک مظفرالدین درقرن دوم مآخذ فارسنامه و تاریخ ابن بلخی قرن پنجم سرلک ها اصالتی ساسان تبار دارند و هستند ماخذها اسناد کهن خوانین سرلک ، ابن بلخی واسناد سازمان اسناد ملی *تیره ای از سرلک ها نیز در مقطع زمانی از این ایل جدا شده و به روستاهای حواشی ازنا مهاجرت کردند و طایفه اسداللهی ها را تشکیل دادند شعبات هم در قم روستاهای نواحی با نام طایفه بابا خانی سرلک ساکن هستند بعلاوه طوایف ساکن گلپایگان وخوانسار ، غرب اصفهان

  5. امیر نعمت الهی

    سلامو درود طایفه نعمت الهی و نوروزی از باب سرلک هستن چرا اونارو مهاجر یا به طایفه دیگه ای میبندین

  6. مهران يارمحمدتوسكي

    سلام ودرود
    هم اکنون طایفه ما درروستایی از توابع شهرستان ملایر ساکن هستن .جد پدری ما از ایل بخیاری بوده ک بعنوان خان روستا درزمان کریم خان زند مهاجرت میکنه ب اسم مهدی خان سلطان چطور میتونم بفهمم از چ طایفه ای هستیم

  7. بهرام گودرزی نیا

    طبق تاریخ اولین کسانی که امتداد رشته کوه زاگرس را سکونت گاه خود قرار دادند مردمانی بودند جنگ جو که همراه تیرک فرزند یزدگرد سوم راهی پاکستان شدند که در طول زمان بسیاری به هند رفته و بسیاری با تیرک در منطقه لون پاکستان ماندند و بعد از چند نسل حدود چهارصد سال خود و نوادگانشان بر اعراب تاختند تا زمان ال بویه که خود را از بازماندگان شاهی قلمداد می‌کرد این مردمان ایرانی الصل که زرتشتی بودند در منطقه زاگرس مرکزی امدند و تا کهکیلویه و از طرف شرق به شهر کرد از طرف عرب به همدان قبل از هجوم عزنویان و ترکان در این مناطق پراکنده شدند وسکونت کردند بر اثر قدرت گرفتن اسلام در خاورمیانه و قبول تمام کشورها این گروه از مردم نیز به اسلام گرایش پیدا کردند . همانطور که بومی های منطقه خاطرات گذشتگان خود را مرور می‌کنند منطقه زاگرس حدود هفتصد سال پیش غیر قابل سکونت بود به خاطر سرمای زیاد که تا ماه حتی تا اول تابستان هم برف بر روی زمین بوده است . این مردمانی که در زمان عضدالدوله زمامداری حکومت آل بویه به ایران امدند با پذیرش دین عثنی عشری به دامداری و شکار از منطقه وسعی از ایران نگهبانی میدادند هنوز بعد از هفتصد سال همون روند زندگی در این منطقه به روال گذشته ادامه دارد . چون سرزمین متعلق به این افراد بود هر جا که دوست داشتند بنا به پا میکردند و از بهترین مراتع این منطقه وسیع استفاده میکردند . محقق bahram

  8. بهرام گودرزی نیا

    سوالی شد که این مردمان در پاکستان کجا و به دستور کی آنجا ساکن شدند . جواب . زمانی که تیرک فرزند یزدگرد از راه کرمان و افغانستان و بعد پاکستان وارد منطقه می‌شود حکومت محلی از پذیرش این جمع زیاد خودداری نموده سپس تیرک به همراه چند تن جهت کمک گرفتن به چین رفته و امپراتور چین قبول می‌کند منطقه ای در پاکستان بنام لون در اختیار آنها داده و کمک تجهیزاتی از حکومت محلی گرفته که بر اعراب بتازد .محقق bahram

  9. سلام و خسته نباشید خدمت برادر عزیز، امروز در مازندران با دوستی آشنا شدم که می‌گفت من اصالتا علیخانی ساکن الیگودرز هستم و پدربزرگم ب دستور رضا شاه به کرج تبعید شده، لطفاً درمورد علیخانی الیگودرز اگر اطلاعاتی هست به من بدید تا به این دوستمون بدیم و اصالت پرافتخار خودش رو فراموش نکنه ممنونم ازتون 🙏🌹

  10. سلام ببخشید حضرات نادری جزو الیگودرزیان؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.