آوای نامورنامه یا شاهنامه شنیداری اثری ماندگار است که با بیانی شیوا توسط سیدمحمدرضا رضوی با خوانش صحیح داستانهای شاهنامه و متن گزیده آن خلق شده است.
پی افکندم از نظم کاخی بلند
که از باد و باران نیابد گزند
نمیرم از این پس که من زندهام
که تخم سخن من پراگندهام
هر روز که میگذرد، بزرگی و شکوه شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی بیش از پیش آشکار میشود.
شاید خوانندگان گرامی ندانند که نامورنامه باستان یا همان شاهنامه فردوسی، یکی از پرفروشترین کتابها در سالها و حتی دهههای پیشین بوده است.
نه فقط متن و سرودهها، به پژوهش و ویرایش بزرگترین و بهترین نویسندگان و ادب پژوهان ایرانی و خارجی، پیاپی به چاپ رسیده است، که تکنگاریها، داستانهای جداگانه، گزارش و بررسی و سنجش ادبی و زبان پژوهی و اسطوره شناختی در کنار وجوه تاریخی این نامه بزرگ، چنان سرشار و پربار بوده که باور کردن آن برای بسیاری از ناشران و نویسندگان نیز شگفتآور است.
باری، شاهنامه آکنده از راستی و دانش و داد و پایمردی و اخلاق است و هرچه پراکنده، جز دهش و بزرگی و شکوه و دادگری نبوده است.
برخی بر این گمانند که شاهنامه، گزارش زیست و نبرد و آرزوهای پادشاهان دیرینه بوده است. اما آگاهان و آشنایان با این اثر بزرگ میدانند که شرح سلسلهها و گزارش حضور پادشاهان اساطیری یا باستانی، فقط پوسته و پوستین این رساله بزرگ و بیهمتاست.
شاهنامه گزارش پیدایی، پویایی و پایداری یک ملّت در طول هزارههاست. ما، میهن سدهها نیستیم، ما گوهر هزارههاییم و این بهای سنگینی برای ما به همراه داشته است.
سنّت و سنگینی بار این همه تاریخ و آداب و باورها، افسانهها و اساطیر و داستانها، فرهنگ و دانش و ادبیات، اخلاق و انصاف و جوانمردی، جنگ و پیروزی و شکست… هیچ ملّتی به قدر ما طاقت ماندگاری در سختیها و درآویختن با اهریمن و دیوها و نابخردان و نابکاران را نداشته است.
ایران، تنهاترین و سترگترین افسانه تاریخ، و تنها واقعیت بازمانده از ژرفای اساطیر است.
سخن از انتشار و استقبال گسترده از چاپها و رویکردهای پژوهش در شاهنامه به میان آمد.
به این نکته باید اشاره کنم که خواندن شاهنامه بسیار دشوار است و ما که خود، اهل ادب و خواندن شاهنامه و آثار کلاسیک ادبی دیرینه بودهایم، میدانیم که چه رنجی در طول تمام دورههای کارشناسی تا دکتری برای فهم و گزارش و حتی خوانش شاهنامه باید کشیده شود.
شاهنامه از سختترین و مهمترین متون تاریخ ادب و فرهنگ ماست و هرچه میگذرد نیاز بدان و آشنایی با آن، برای تکتک فرزندان ما، اهمیت افزونتری پیدا میکند.
سه گانه ی اسطوره ها و پهلوان سیستانی، دهقان زاده، حکیم خوش ذوق و وطن پرست باژی و دلاورمردان شاهنامه خوان و شاهنامه دوست قوم لُر(بختیاری و لرستانی) بر پایداری زبان پارسی تاثیر بسیار داشته اند. برای مشاهده ادامه مطلب بر روی لینک کلیک کنید. شاهنامه، قوم لر و بزرگداشت حکیم فرزانه توس ابوالقاسم فردوسی
از گذشتههای دیر و دور، نقّالان و گزارشگران شاهنامه، با خواندن آن، و ادیبان و بزرگان با نگارش و بازنویسی و استشهاد به اشعار شاهنامه، بر ضرورت آموزش آن کتاب پایه و این پایه بزرگ زبان و ادب و فرهنگ و یاورهای ایرانیان پای میفشردهاند.
در سالهای اخیر، امکانات فراوانی برای گزارش و خوانش شاهنامه پدید آمده و حتی کانالهای مجازی و شبکههای ویژه شاهنامهخوانی و تدریس و آموزش سرودههای استاد فردوسی به وجود آمده اند.
به ویژه آن که گزارش یا تصحیح استاد فروتن و فرزانه فرهنگ ایران، دکتر جلال خالقی مطلق، نقشی یگانه در این عرصه ایفا کرده و فرهنگ معاصر میهن ما را بدان سربلند نموده است.
آوای نامورنامه یا شاهنامه شنیداری
آوای نامورنامه یا شاهنامه شنیداری آخرین کوشش از این نمونه کارها و آزمونهای مربوط به شاهنامه است.
شاهنامه گزاری و گزارش شنیداری سرودههای فردوسی، به بیان گرم و گیرای سیدمحمدرضا رضوی، همراه با موسیقی پخته و عالی پیمان پورشکیبایی و گروه نوازندگان همراه وی، اثری ممتاز و بسیار شیوا را در پیرامون شاهنامه فردوسی خلق کرده و در اختیار هموطنان ما قرار داده است.
این اثر که همراه با توضیحاتی، توسط نشر «آ»، ضبط و تکثیر شده، فشردهای است که ۶۰ ساعت خوانش صحیح داستانهای شاهنامه و متن گزیده آن را در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
«آوای نامورنامه» را دانشمند نامدار و ادیب یگانه دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن نظارت بر این متن و خوانش، و صحّت آن را کتباً در مقدمه کتاب گواهی کردهاند و همین مزیّت برای اعتبار بخشیدن به صحت علمی آوای نامورنامه کفایت میکند.
شنیدن و خواندن شاهنامه، بخشی از سنّت هزار ساله نقالی و شاهنامه خوانی پارسی زبانان بوده و هست اما در ادوار اخیر، خوانش صحیح براساس بهترین نسخهها، همراه با گزارش و آموزش درست خوانی در دانشگاهها نیز بر غنای این سنّت هزارهای افزوده است.
دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن در مورد توجه به فردوسی و شاهنامه در جامعه ایران مطلبی نوشته و نکات جالبی را مطرح کرده اند. پیشنهاد می کنم مطلب عجم زنده کردم بدین پارسی – تحقیق شاهنامه یا فردوسی را مطالعه فرمایید.
خالق آوای نامورنامه یا شاهنامه شنیداری
سیدمحمدرضا رضوی، متولد ۱۳۳۹، کارشناس ارشد زبان و ادبیات پارسی است که بیشتر سالهای عمر را به تدریس و پژوهش ادبیات میهن، به ویژه شاهنامه گذرانده است.
او برای تدوین و تألیف شاهنامه شنیداری یا آوای نامورنامه، حدود دوازده سال پژوهیده و کوشیده است. در کتابچه راهنمای این لوح فشرده، درباره کم و کیف زندگی و کارهای او و موسیقیدانان و همراهان پژوهشی و هنری و فنی این اثر توضیح داده شده است.
شاهنامه، سند هویت و شناسنامه ایران و ایرانی است. تا زمانی که فرزندان ما بتوانند این اثر و آرمانهای بلند فردوسی بزرگ را بخوانند و دریابند، میهن و سرزمین و فرهنگ و اخلاق و ارزشهای ما سربلند و محفوظ خواهد بود.
سیدمحمدرضا رضوی خالق آوای نامورنامه یا شاهنامه شنیداری
مشخصات و نحوه تهیه کتاب صوتی شاهنامه فردوسی (آوای نامورنامه یا شاهنامه شنیداری)
۶۰ ساعت شاهنامه خوانی حماسی، دقیق و اصولی استاد سید محمدرضا رضوی
به تایید و تشویق و اجازه استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن از روی کتاب نامه نامور ایشان.
با آهنگسازی، انتخاب موسیقی و افکت گذاری، میکس و مسترینگ استاد پیمان پورشکیبایی در استودیو گرزمان.
با همکاری نشر آ به مدیریت دکتر علی بخت آزاد و گروه فرهنگی هنری گرزمان.
جهت تهیه اثر به وب سایت آوای نامورنامه مراجعه فرمایید.